dc.contributor.author
Zeno, Mohamed Saaed
dc.date.accessioned
2018-06-07T19:56:53Z
dc.date.available
2015-11-25T11:39:45.626Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/6548
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-10747
dc.description.abstract
Although the mandibular condyle is one of the most commonly fractured facial
bones, the debate about the approach to the mandibular condyle continues. The
major criticisms of surgical technique are due to possible risks of facial
nerve damage and visible facial scars. The specific objective of this study
was to control, at least 6-months after surgery via- modified Risdon approach,
the treatment concept of condylar fracture at the Division of Oral and
Maxillofacial-Surgery of the University Hospital Charite–Berlin. From June
2008 to January 2011, a total of 45 adult patients with 49 surgically treated
condylar neck fracture were radiologically and clinically retrospectively
reviewed in this study. The postoperative assessment was based on DVT. We
found that the DVT is suitable for assessment of postoperative results after
open reduction of condylar fracture, and it may therefore be recommended that
this imaging technique should be considered as a choice for examination of
bone changes of the TMJ. The evaluation of radiographic findings according to
Hochban, Ellers et al. (1996) indicated that an accurate anatomical reduction
was possible in 23/49 (46.9%), and good results were achieved in 49% (24/49)of
the cases. In the follow-up of 45 patients, the clinical findings were good.
With respect to the mobility of the mandible, the mean amounts of maximal
active interincisal opening, lateral movement to the fractured side, lateral
movement to the contralateral side and protrusive movement were 45.5 mm,
10.54, 10.57, and ≥7 mm in 87%, respectively, and were considered to be good
averages. The clinical findings were surveyed for evaluation of the individual
structures of the stomatognathic system and summarized in a standardized
dysfunction index according to Helkimo. In our group, the Helkimo index showed
that 75.6% of patient population (34/45) had a low score D0 (symptom-free). A
strong relationship between the functional and radiological parameters was
established in this study, so that in 23 cases of correct anatomical reduction
of the condylar process, minimal functional impairment existed only in 1 case.
Assessment of the function of the facial nerve, the 19 slight temporary
weakness of the facial nerve lasted for 5 months in 3 patients, for 3 months
in 9 patients, for 2 months in 3 patients, and for1 months in 2 patients.
After 6 months the permanent impairment of the facial nerve was observed only
in 2 cases (4%) with slight degree of weakness. The resultant scar was less
noticeable, and it was felt as disturbing by the patients only in 6.1 % of the
cases (3/49). To conclude, that despite each extra-oral access to the TMJ is
associated with its specific complications. open reduction via the modified
Risdon approach is an effective and reliable technique offering good exposure
of the fracture region and good functional radiological results with low
morbidity and good patient satisfaction.
de
dc.description.abstract
Obwohl die Frakturen der Kiefergelenkfortsätze eine der häufigsten Frakturen
im Gesichtsbereich sind, bleibt Ihre Behandlung weiterhin umstritten. In
diesem Zusammenhang muss auf mögliche Risiken und Komplikationen der
extraoralen chirugischen Therapie von Kiefergelenkfortsatzfrakturen
hingewiesen werden. Ziel der vorliegenden Untersuchung war, mindestens 6
Monate postoperativ über den modifizierten Risdon Zugang, die
Behandlungskonzepte von Kollumfrakturen in der Abteilung für Mund- Kiefer- und
Gesichtschirurgiedes Universitätsklinikums der Charite Berlin zu evaluieren .
Von Juni 2008 bis Januar 2011 wurden insgesamt 45 erwachsene Patienten, mit 49
chirurgischen behandelten Kollumfrakturen bei dieser retrospektiven Studie
klinisch und radiologisch überprüft. Die postoperative Verlaufskontrolle wurde
mittels DVT durchgeführt. Nach Auswertung der postoperativen DVT- Aufnahmen
nach chirugischen Reposition der Kollumfraturen Kammen wir zu dem Ergebnis,
dass diese spezielle Technik bei der Beurteilung der Knochenveränderungen am
TMJ im Betracht gezogen werden sollte . Die Auswertung des Röntgenbefundes
(Hochban, Ellers et al. 1996) zeigte, dass die genaue anatomische
Rekonstruktion in 23/49 (46.9%) möglich war und damit gute Ergebnisse erreicht
wurden (49%, 24/49) . Die Durchschnittswerte der postoperativen Mobilität des
Unterkiefers wurden in 87% der Patientin als gut berücksichtigt sein . Die
Werte waren wie folgt : die mittlere Höhe der maximal aktiven Interinzisal
Öffnung (45.5 mm), Lateralebewegung an den gebrochenen Seiten (10.54),
seitliche Bewegung an der kontralateralen Seite (10.57), Protrusionsbewegung ≥
7 mm in. Für die Beurteilung der einzelnen Strukturen des stomatognathen
Systems wurden die klinischen Befunde begutachtet und in einem
standardisierten Dysfunktion Index nach Helkimo zusammengefasst. In unserer
Gruppe hatte 75.6 % der Patienten (34/45) eine geringe Punktzahl D0
(symptomfrei). Ein enge Zusammenhang zwischen funktionellen und radiologischen
Parametern können in dieser Studie nachgewiesen werden, sodass in 23 Fällen
eine korrekte anatomische Reposition der Frakturen bestand, wobei minimale
funktionelle Beeinträchtigungen in 1 Fall. Bei der Beurteilung der Funktion
der Gesichtsnerven, wurde in 19 von 49 Fälle eine leichte vorübergehende
Schwäche des Gesichtsnervs mit einer Dauer von 5 Monaten bei drei Patienten.
Nach 6 Monaten wurde die permanente Störung der Gesichtsnerven nur in 2 Fällen
(4%) mit leichten Schwäche Grad gesehen. Die resultierenden Narben waren wenig
auffällig und wurden als störend nur in 6.1 % der Fälle von den Patienten (3
/49) empfunden. Der extraorale Zugang zum Kiefergelenk ist mit spezifischen
Komplikationen verbunden. Die offene Reposition durch den modifizierten Risdon
Zugang ist eine wirksame und zuverlässige Technik. Er bietet eine gute
Darstellung des Frakturbereiche, gute funktionelle und radiologische
Ergebnisse mit niedriger Morbidität und guter Patientenzufriedenheit.
en
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
mandibular condylet
dc.subject
mandibular fractures
dc.subject
extraoral approach
dc.subject
internal fracture fixation
dc.subject
jaw fixation techniques
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Long-term results after open reduction of the subcondylar fracture via -
modified Risdon approach
dc.contributor.firstReferee
N.N.
dc.contributor.furtherReferee
N.N.
dc.date.accepted
2015-12-11
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000100431-8
dc.title.translated
Langzeitergebnisse nach operativer Behandlung von Gelenkfortsatzfrakturen des
Unterkiefers über einen modifizierten Risdon Zugang
de
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000100431
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000017971
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access