dc.contributor.author
Haschemi Yekani, Seyed Ali
dc.date.accessioned
2018-06-07T19:43:52Z
dc.date.available
2016-09-05T13:56:37.650Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/6369
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-10568
dc.description.abstract
Ziel der Arbeit war es, mit einem exakten Messsystem festzustellen, ob durch
eine implantatfreie Ersatzplastik des vorderen Kreuzbandes mit einem
Transplantat aus der Patellarsehne bei anatomischer Positionierung die
Rotationsstabilität des Knies wiederhergestellt werden kann. Methodik 20
Patienten mit ipsilateraler Kreuzbandruptur und kontralateralem unverletztem
Knie wurden in die Studie eingeschlossen. Präoperativ wurde in Narkose das
Rotationsausmaß des verletzten Kniegelenkes und des kontralateralen
unverletzten Kniegelenkes mit einem optoelektronischen Bewegungsanalysesystem
(Lukotronic AS100) in 0° und 25° Beugung gemessen. Dann wurde die
Kreuzbandplastik mit dem medialen Drittel der Patellarsehne in implantatfreier
Press-Fit-Technik durchgeführt. Das Transplantat wurde anatomisch
positioniert, femoral mit der Quadrantenmethode und tibial mit dem
Impingementtest kontrolliert. Die Knochenblöcke wurden so ausgerichtet, dass
eine annähernde Rekonstruktion der anteromedialen und posterolateralen Fasern
erreicht wurde. Unmittelbar postoperativ wurde in Narkose die Rotation an
beiden Kniegelenken erneut gemessen. Ergebnisse: 0° Beugung: Präoperativ war
die Rotation in dem verletztem Knie im Mittel 14,9° größer als in dem
unverletzten kontralateralen Knie. Postoperativ war sie 5,9° geringer als in
dem kontralateralen Knie. 25° Beugung: präoperativ war die Rotation in dem
verletzten Knie 5,7° größer als kontralateral, postoperativ 11,3° geringer als
kontralateral. Die Reduktion des Rotationsausmaßes durch die Operation war
hochsignifikant (p<0,001). Schlussfolgerungen: Durch eine implantatfreie
Kreuzbandplastik mit einem Transplantat aus der Patellarsehne in Press-Fit-
Technik kann das Rotationsausmaß des Kniegelenkes weitgehend identisch zum
Rotationsausmaß des kontralateralen, unverletzten Kniegelenkes desselben
Patienten wieder hergestellt werden, wobei die Gefahr einer Überkorrektur
besteht. Für die klinische Praxis ist dies relevant, da für diese
Ersatztechnik keine Implantate benötigt werden, und sie somit wirtschaftlich
vorteilhafter ist.
de
dc.description.abstract
It was the purpose of this study to find out with an exact measuring system
whether an implant-free and anatomically positioned ACL reconstruction with a
Patellar tendon transplant is able to restore rotatory stability of the knee
joint. Methods 20 patients with unilateral ACL rupture and an intact
contralateral knee were included in this study. The ACL was reconstructed
usinf the medial third of the patellar tendon. The transplant was anatomically
positioned, controlled using the quadrant method on the femoral side and the
impingement test on the tibial side and fixated on both sides with the
implant-free press-fit-technique. The bone blocks were specifically aligned to
achieve a reconstruction of both the anteromedial and posterolateral bundle.
In very large joints, this corresponds to a central bundle reconstruction.
Preoperative, the rotatory laxity of the injured and the contralateral intact
knee were measured in 0° and 25° of flexion. These measurements were repeated
postoperative. To avoid measurement errors caused by the muscular function all
measurements were performed under general anesthesia. To achieve an objective
and quantifiable measurement of the rotatory laxity, all tests were done using
an active optoelectronical motion-analysis system (LUKOTRONIC AS 100). Results
0° flexion: While preoperatively, the mean rotatory laxity in the ACL-
deficient knee was 14.9° higher compared to the ACL-intact knee, it was 5.9°
less than in the intact knee after the reconstruction. 25° flexion: Here, the
mean rotatory laxity in the ACL-deficient knee was 5.7° higher preoperatively,
postoperatively it was 11.3° less in comparison to the intact knee. The
reduction of the rotatory instability that could be achieved through the
surgery was highly significant (p<0,001). Conclusions: If all relevant aspects
of an anatomical reconstruction (form, alignment and position of the
transplant) are considered, the Patellar tendon transplant fixated in press-
fit-technique is able to widely restore the rotatory stability identical to
the intact contralateral knee with a certain risk of overcorrection. This is
relevant to the clinical practice, because this technique is completely
implant-free, which makes it more attractive from an economical point of view.
en
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
rotational stability
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Untersuchungen zur Rotationsstabilität des Kniegelenkes nach vorderer
Kreuzbandersatzplastik mit Patellarsehne in Pressfit Technik und anatomischer
Positionierung
dc.contributor.contact
Ali.Haschemi@t-online.de
dc.contributor.firstReferee
N.N.
dc.contributor.furtherReferee
N.N.
dc.date.accepted
2016-09-09
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000102764-6
dc.title.translated
Examinations of rotational stability of the knee joint after anterior cruciate
ligament surgery with patellar tendon in pressfit technique and anatomical
positioning
en
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000102764
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000019797
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access