dc.contributor.author
Hansmann, Georg
dc.date.accessioned
2018-06-07T18:39:37Z
dc.date.available
2010-02-17T08:10:07.112Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/5295
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-9494
dc.description.abstract
We report on a novel antiproliferative mechanism downstream of the bone
morphogenetic protein receptor II (BMP-RII) that requires activation of
peroxisome proliferator-activated receptor gamma (PPARgamma) and its
transcriptional target apolipoprotein E (apoE). BMP-2/BMP-RII signaling
prevented PDGF-BB-induced proliferation of human and murine pulmonary artery
smooth muscle cells (PASMC), by decreasing nuclear phosphoERK and inducing
DNA-binding of PPARgamma that is independent of Smad1/5/8 phosphorylation.
Both BMP-2 and a PPARgamma agonist stimulated production and secretion of apoE
in SMC. Using shRNAi in human PASMC, PASMC from a PAH patient with a BMP-RII
mutation, a PPARgamma antagonist, and PASMC isolated from PPARgamma and apoE
deficient mice, we showed that the antiproliferative effect of BMP-2 is BMP-
RII-, PPARgamma- and apoE-dependent. Mice with targeted deletion of PPARgamma
in SMC spontaneously developed PAH, RV hypertrophy (RVH) and increased
muscularization of distal PAs. Thus, PPARgamma-mediated events protect against
PAH, and PPARgamma agonists (e.g., pioglitazone, rosiglitazone) may reverse
PAH in patients with or without BMP-RII dysfunction. Patients with PAH have
reduced expression of apoE and PPARgamma in lung tissues, and deficiency of
both has been linked to insulin resistance (IR). ApoE deficiency leads to
enhanced PDGF signaling that is important in the pathobiology of PAH. We
therefore hypothesized that insulin resistant apoE deficient mice (apoE -/-)
would develop PAH. ApoE -/- mice on a high fat diet develop PAH as indicated
by elevated RV systolic pressure. When compared to females of the same
genotype, male apoE -/- were insulin-resistant, had lower plasma adiponectin,
and a more pronounced PAH phenotype. Treatment of male apoE -/- mice with
rosiglitazone PO for 4 weeks resulted in 8-fold higher plasma adiponectin
levels, improved insulin sensitivity, and complete regression of PAH, RVH and
abnormal PA muscularization. Recombinant apoE and adiponectin suppressed PDGF-
BB-induced proliferation of apoE -/- and wildtype PASMC. Insulin resistance
(IR), low plasma adiponectin levels, and deficiency of apoE may be risk
factors for PAH, and that PPARgamma activation can reverse PAH in an animal
model. Hence, PPARgamma agonists could be considered for the treatment of PAH
patients, particularly those with documented IR. We investigated the
prevalence of IR in PAH and explored its relationship to disease severity.
Clinical data and fasting blood samples were evaluated in 81 non-diabetic
women with PAH. National Health and Nutrition Examination Surveys (NHANES)
females (n=967) served as controls. Fasting triglyceride to high-density
lipoprotein cholesterol ratio (TG/HDL-C) was used as a surrogate of insulin
sensitivity. While body-mass-index (BMI) was similar in PAH and NHANES
females, PAH females were more likely to be insulin resistant (IR 45.7% vs.
21.5%) and less likely to be insulin sensitive (IS 43.2% vs. 57.8%, p<0.0001).
Etiology, NYHA class, 6-minute walk distance, and hemodynamics did not differ
between IR and IS PAH groups. However, the presence of IR and a higher NYHA
class were associated with poorer combined 6-months event-free survival from
death, transplantation, or acute hospitalization due to PAH exacerbation or
right heart failure (58% vs. 79%, p<0.05; HR 2.57, 95% CI 1.03-6.06, p<0.05;
adjusted for age and BMI). In conclusion, insulin resistance appears to be
more common in PAH females than in the general population, and may be a novel
risk factor or disease modifier which might impact survival.
de
dc.description.abstract
Nachweis eines neuen antiproliferativen Signalwegs downstream von BMP-2/BMP-
RII, der die Aktivierung des Transkriptionsfaktors PPARgamma und seines
Zielgens Apolipoprotein E (APOE) erfordert: Aktivierung des BMP-2/BMP-RII
Signalweg verhinderte die PDGF-BB-induzierte Proliferation von
pulmonarteriellen glatten Muskelzellen (PASMC), indem - unabhängig von phospho
SMAD 1/5/8 - phospoERK im Zellkern erniedrigt und die DNA-Bindung von
PPARgamma induziert wird. Sowohl BMP-2 als auch ein PPARgamma agonist
stimulierten die Expression und Sekretion von apoE-Protein in PASMC. Mit Hilfe
von shRNAi in humanen PASMC, PASMC eines PAH Patienten mit BMP-RII Mutation,
einem PPARgamma-Antagonisten, und PASMC von PPARgamma- bzw. ApoE-defizienten
Mäusen, konnten wir zeigen, dass der antiproliferative Effekt von BMP-2
abhängig ist von BMP-RII, PPARgamma and apoE. Mäuse mit gezielter Ausschaltung
von PPARgamma in arteriellen glatten Muskelzellen entwickelten spontan PAH,
RV-Hypertrophie, und eine verstärkte Muskularisierung der kleinen, peripheren
Pulmonalarterien. Demzufolge schützen PPARgamma-vermittelte Ereignisse gegen
PAH, und PPARgamma-Agonisten (Pioglitazon, Rosiglitazon) haben das Potential,
eine Regression der Pulmonalvaskulären Erkrankung bei PAH Patienten mit oder
ohne BMP-RII-Dysfunktion herbeizuführen. Patienten mit PAH zeigen eine
verminderte pulmonale Expression von ApoE und PPARgamma, und der Mangel an
diesen beiden Faktoren ist mit Insulinresistenz (IR) in Verbindung gebracht
worden. ApoE-Mangel führt zur Verstärkung des PDGF-Signalwegs, der bei
Pathophysiologie der PAH ein grosse Rolle spielt. ApoE -/- Mäuse, die auf
fettreiche Diät gesetzt wurden, entwickelten erhöhte rechtsventrikuläre Drücke
(RVSP) als Zeichen einer PAH. Im Vergleich mit den Weibchen waren die
männlichen ApoE -/- Mäuse insulinresistent, hatten niedrigere Plasma-
Adiponektinspiegel, und einen ausgeprägteren PAH-Phenotyp. Die orale
Behandlung der männlichen ApoE -/- Mäusen mit Rosiglitazon für 4 Wochen
resultierte in einer 8-fach erhöhten Plasma-Adiponektinkonzentration,
verbesserter Insulinsensitivität, und vollständiger Regression von PAH, RVH
und abnormaler PA-Muskularizierung. Rekombinantes ApoE und Adiponektin
supprimierten die PDGF-BB-induzierte Proliferation von apoE -/- und Kontroll-
PASMC. Wir zeigen, dass niedrige Adiponektinspiegel und ApoE-Mangel neue
Risikofaktoren sein könnten, und dass PPARgamma-Aktivierung zur Regression der
PAH in einem Tiermodell führt. Daher sollten PPARgamma-Agonisten für die
Behandlung von Patienten mit PAH in Erwägung gezogen werden – v.a. bei solchen
mit nachgewiesener IR. Klinische Daten und Blutproben wurden von 81 nicht-
diabetischen Frauen mit PAH gewonnen. Eine Kohorte von Frauen, deren Daten
über eine grosse US-amerikanischen Datenbank (NHANES; n=967) zugänglich waren,
diente als Kontrolle. Das Verhältnis Nüchtern-Triglyzerid-zu-HDL-Cholesterol
wurde als Indikator der Insulinsensitivität bestimmt. Obwohl der BMI bei PAH-
und NHANES-Frauen ähnlich war, waren die PAH- Frauen häufiger insulin-
resistent (IR 45.7% vs. 21.5%) und seltener insulinsensitiv als NHANES-FRauen
(IS 43.2% vs. 57.8%, p<0.0001). Eine höhere NYHA-Klasse und das Vorliegen
einer IR war mit einer schlechteren Prognose hinsichtlich des 6-Monats-
Überlebensrate ohne Tod, Transplantation oder akute stationärer
Krankenhausaufnahme wegen PAH-Exazerbation oder Rechstherzversagen assoziiert
(58% vs. 79%, p<0.05). Zusammengefasst ist eine Insulinresistenz bei
Patientinnen mit PAH häufger als in der Normalbevölkerung und stellt
wahrscheinlich einen neuen Riskofaktor oder Krankheitsmodulator dar, welcher
Einfluss auf die Überlebensrate haben könnte.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
pulmonary vascular disease
dc.subject
apolipoprotein E
dc.subject
smooth muscle cell
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
The Protective Role of PPARgamma in Pulmonary Arterial Hypertension
dc.contributor.contact
georg.hansmann@gmail.com
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. Sven Dittrich, Erlangen
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. Dietmar Schranz, Gießen
dc.date.accepted
2010-01-25
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000015951-5
dc.title.translated
Die Protektive Rolle von PPARgamma bei Pulmonalarterieller Hypertonie
de
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000015951
refubium.note.author
Dr. Hansmann was supported by a joint postdoctoral research grant from the
Pulmonary Hypertension Association and the American Heart Association
(0425943H), and a research stipend from the German Interdisciplinary
Association of Critical Care Medicine (DIVI).
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000007078
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access