dc.contributor.author
Fansa, Adel
dc.contributor.author
Fietze, Ingo
dc.contributor.author
Penzel, Thomas
dc.contributor.author
Herberger, Sebastian
dc.date.accessioned
2025-10-30T12:04:15Z
dc.date.available
2025-10-30T12:04:15Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/50086
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-49811
dc.description.abstract
Background: Daylight saving time (DST) is practiced in over 70 countries worldwide.
Its assumed economic benefits have become subject of increasing controversy in the
recent past, and, together with its likely negative impacts on health, have led to the
decision to abolish DST in the EU and the USA. Transitions fromand to DST disrupt the
circadian rhythm and lead to measurable adverse effects. Among them, the incidence
of acute myocardial infarction (AMI) is suspected to increase as a consequence of DST
changes.
Objective: The aim of this study is to examine the relationship between DST transitions
and the incidence of acute myocardial infarction based on the available literature.
Materials and methods: A systematic literature search in the MEDLINE database was
performed. Studies were included that observed the AMI incidence after transitioning
fromor to DST and had a control period beyond or around the post-transitional weeks.
Of 26 identified studies, 8 met the inclusion criteria. Results were interpreted with
an emphasis on methodological differences, reported incidence rates, and subgroup
analyses.
Results: Seven of the identified studies reported the incidence rate ratio (IRR),
observed-to-expected ratio, or odds ratio, while one study only reported IRR values for
the individual days and statistical significance levels for the transition weeks. Six studies
reported an increased incidence after the spring shift, four of which were statistically
significant. Three studies reported an increase after the autumn shift, of which two
were statistically significant.
Conclusion: Several studies show increased AMI incidence rates following both spring
and autumn DST shifts, yet results remain in part contradictory. Future research
to establish a better understanding of the health implications of DST transitions is
warranted, and the quantification of incidence rates should control for confounding
factors.
en
dc.description.abstract
Hintergrund: Der Wechsel zwischen Winter- und Sommerzeit wird in über 70 Ländern
praktiziert. Der wirtschaftliche Nutzen ist umstritten und hat zusammen mit den
vermuteten negativen gesundheitlichen Effekten zur Entscheidung geführt, die
Zeitumstellung in der EU und den USA abzuschaffen. Die Zeitumstellung stört den
zirkadianen Rhythmus und führt zu messbaren negativen Effekten. Hierzu zählt
auch die Inzidenz akuter Myokardinfarkte (AMI), die im Verdacht steht, als Folge der
Zeitumstellung zuzunehmen.
Ziel der Arbeit: Ziel des vorliegenden Übersichtsartikels war es, den Zusammenhang
zwischen Zeitumstellung und der Inzidenz von AMI anhand der aktuell verfügbaren
Evidenz zu untersuchen.
Material und Methoden: Es erfolgte eine systematische Literatursuche der MEDLINEDatenbank
nach Studien, in denen die Inzidenz der AMI nach der Zeitumstellung im
Frühjahr und im Herbst analysiert und mit einer Kontrollperiode verglichen wurde.
Von 26 identifizierten Studien erfüllten 8 die Einschlusskriterien. Die Studien und ihre
Ergebnisse wurden mit Fokus auf methodische Unterschiede, gemeldete Inzidenzraten
und Subgruppenanalysen interpretiert.
Ergebnisse: In insgesamt 7 Studien wurde das Verhältnis der Inzidenzraten (IRR), bzw.
von beobachteter zu erwartender Inzidenz, sowie das Wahrscheinlichkeitsverhältnis
angegeben, während in einer Studie nur IRR-Werte für die einzelnen Tage und
statistische Signifikanzniveaus für die Übergangswochen publiziert wurden. Nach
der Zeitumstellung im Frühjahr fand sich in 6 Studien ein Anstieg der AMI-Inzidenz,
dabei wurde in 4 davon über statistisch signifikante Ergebnisse berichtetet. Nach
der Zeitumstellung im Herbst wurde in 3 Studien ein Anstieg festgestellt, wovon
2 statistisch signifikant waren.
Schlussfolgerung: Von einer Erhöhung der AMI-Inzidenz wird nach den Zeitumstellungen
im Frühjahr und im Herbst berichtet. Für ein besseres Verständnis werden
zukünftige Studien benötigt, die externe Einflussvariablen korrigieren.
de
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subject
sympathetic nervous system
en
dc.subject
circadian clocks
en
dc.subject
jahreszeiten
en
dc.subject
sympathisches nervensystem
en
dc.subject
zirkadianer rhythmus
en
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Does daylight saving time lead to more myocardial infarctions?
dc.type
Wissenschaftlicher Artikel
dcterms.bibliographicCitation.doi
10.1007/s11818-023-00429-0
dcterms.bibliographicCitation.journaltitle
Somnologie
dcterms.bibliographicCitation.number
4
dcterms.bibliographicCitation.originalpublishername
Springer Nature
dcterms.bibliographicCitation.pagestart
233
dcterms.bibliographicCitation.pageend
240
dcterms.bibliographicCitation.volume
27
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
refubium.funding
Springer Nature DEAL
refubium.resourceType.isindependentpub
no
dcterms.accessRights.openaire
open access
dcterms.isPartOf.issn
1432-9123
dcterms.isPartOf.eissn
1439-054X