dc.contributor.author
Bohlmann, Ariana
dc.date.accessioned
2025-06-18T08:36:19Z
dc.date.available
2025-06-18T08:36:19Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/47113
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-46830
dc.description.abstract
Mit der vorliegenden Studie wird das primäre Ziel verfolgt, Aussagen zur therapeutischen
Wirksamkeit der, trotz fehlender Evidenz nahezu weltweit als Goldstandard angesehenen,
systemischen, oralen Kortikosteroidtherapie bei akutem, idiopathischem, sensorineuralem
Hörverlust (ISSHL, Hörsturz) zu erhalten. Außerdem soll erörtert werden, ob Faktoren wie das
Geschlecht, das Alter, das Vorhandensein der Begleitsymptome Tinnitus und/oder Schwindel und die Ausprägung des akuten Hörverlustes einen Einfluss auf den Behandlungsverlauf und die
Erholung des Hörvermögens haben.
Hierzu werden im Rahmen einer retrospektiven Untersuchung die Behandlungsdaten von 161
Patienten ausgewertet, bei denen im Zeitraum von 2019 bis 2021 eine Behandlung unter der Diagnose eines ISSHL begonnen wurde. Als ISSHL wird ein Hörverlust im Tonschwellenaudiogramm von ≥ 10 dB in mindestens drei benachbarten Frequenzen oder ein Hörverlust von 20 dB in mindestens einer Frequenz definiert.
Von diesen 161 Patienten erhielten 134 eine systemische, orale Therapie mit Prednisolon per os
mit einer Dosis von 150 mg täglich für drei Tage. Bei 27 Patienten erfolgte keine medikamentöse
Therapie. Zur Bestimmung der Hörerholung wird der Pure Tone Average (PTA) als arithmetischer Mittelwert der drei am stärksten vom ISSHL betroffenen, benachbarten Frequenzen (PTA3) der betroffenen Seite zum Zeitpunkt der Erstvorstellung und zum Zeitpunkt des Abschlussaudiogramms berechnet.
In der Interventionsgruppe liegt die durchschnittliche Hörerholung bei 18,3 dB. In der
Kontrollgruppe liegt die durchschnittliche Hörerholung bei 16,1 dB. Es lassen sich Werte von 85,2 % für eine teilweise oder vollständige Spontanremission und 70,4 % für eine vollständige
Spontanremission berechnen.
Die therapeutische Wirksamkeit einer systemischen, oralen Kortikosteroidtherapie bei ISSHL lässt sich mit der Methodik der vorliegenden Studie somit nicht belegen. Für die sekundären Faktoren kann kein statistisch signifikanter Einfluss auf die absolute Hörerholung erbracht werden.
de
dc.description.abstract
The primary objective of this study is to investigate the efficacy of the systemic corticosteroid
treatment for idiopathic sudden sensorineural hearing loss (ISSHL, sudden deafness) based on the audiometric course in a patient collective of primary care. Despite a lack of evidence, this treatment is a globally considered gold standard. Other objectives of this study were to evaluate the influence of prognostic variables such as gender, age, the presence of accompanying symptoms such as tinnitus and/or vertigo, and the severity of acute hearing loss on the recovery of hearing ability. To this end, treatment data were evaluated retrospectively for 161 patients who initiated treatment for ISSHL between 2019 and 2021 were evaluated retrospectively. In this study, ISSHL is defined as a hearing loss with a mean decrease of 10 dB or greater in the three most affected contiguous frequencies or a hearing loss of 20 dB in at least one frequency. Of the 161 patients, 134 were assigned to the intervention group, receiving systemic therapy with oral Prednisolone at a dose of 150 mg daily for three days. Twenty-seven patients in the study did not receive medication treatment and were assigned to the control group. The evaluation of the audiograms is based on the Pure Tone Average (PTA), calculated as the arithmetic mean of the three frequencies most affected by ISSHL (PTA3) on the affected side at the time of the initial presentation and at the time of the final audiogram. The results show similar hearing recovery regardless of whether or not prednisolone treatment at a dose of 150 mg daily for three days was administered. In the intervention group, the average hearing recovery was 18.3 dB, with a mean hearing threshold before prednisolone treatment of 35 dB. In the control group, the average hearing recovery was 16.1 dB, with a mean hearing threshold before treatment without medication of 30.2 dB. Values of 85.2 % were calculated for partial or complete spontaneous recovery and 70.4 % for complete spontaneous recovery.
In summary, the results revealed no significant difference in hearing recovery regarding the effect of high-dose systemic corticosteroid treatment for ISSHL compared to no medication treatment. Therefore, the efficacy of corticosteroid treatment for ISSHL cannot be substantiated. For prognostic variables no statistically significant influence on absolute hearing recovery could be demonstrated.
en
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
sudden deafness
en
dc.subject
acute, idiopathic, sensorineural hearing loss
en
dc.subject
corticosteroid therapy
en
dc.subject
sudden sensorineural hearing loss
en
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Audiologischer Verlauf des akuten, idiopathischen, sensorineuralen Hörverlustes unter systemischer Therapie mit einem Kortikosteroid
dc.contributor.gender
female
dc.contributor.firstReferee
N.N.
dc.contributor.furtherReferee
N.N.
dc.date.accepted
2025-06-20
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-refubium-47113-6
dc.title.translated
Audiological course of acute, idiopathic, sensorineural hearing loss under systemic therapy with a corticosteroid
eng
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access