dc.contributor.author
Hartmann, Claudia
dc.date.accessioned
2025-02-27T14:35:43Z
dc.date.available
2025-02-27T14:35:43Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/46232
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-45944
dc.description.abstract
Introduction: Patient-reported outcomes (PROs) are increasingly being used in routine care. They are integrated as quality indicators into an expanded understanding of quality and serve as an instrument for patient-centered medicine. In the last few decades, a large number of PRO measures (PROMs) have been developed, which means that the question of comparability of PRO measurements and thus standardization has become more relevant. There are currently two leading approaches to this: standardization by using the same instruments and standardization by agreeing on a common scale/metric. The aim of the work is to have two concrete contributions to the establishment of standards for the improvement of the comparability of PRO results.
Methods: In the first part of the work (1), the standard set for obstetrics of the International Consortium for Health Outcomes Measurement (ICHOM) is translated into German and validated for the following instruments: Birth Satisfaction Scale - Revised (BSS-R) Breastfeeding Self-Efficacy Scale - Short Form (BSES-SF), Mother-to-Infant Bonding Scale (MIBS) and 16 individual items using the Functional Assessment of Chronic Illness Therapy (FACIT) method. In the second part (2), an important foundation is laid for the use of a uniform metric by investigating and comparing the underlying construct "general health" of the instruments PROMIS-29 and QLQ-C30 using content analysis, exploratory and confirmatory factor analysis.
Results: (1) All items and instruments could be translated with a high degree of comprehensibility. It became apparent that medical terms are not always interpreted unambiguously in everyday language, which is why attention was paid to clear and technically correct wording. The answer structure and item pool of the BSES-SF were adapted to maintain a uniform and comprehensible translation logic. (2) The correlation matrix between PROMIS-29 and QLQ-C30 shows values between 0.59 (social role) and 0.78 (physical function). A CFA model with 6 domains was developed, which shows a sufficient fit of the data (RMSEA = 0.074, CFI = 0.968 and SRMR = 0.074). The analyses performed support the assumption of a conceptual agreement between the two instruments.
Conclusion: Standardization in PRO measurement is essential. Currently, two main approaches are being pursued. With this work, 3 important international PRO measures are now available for obstetrics in Germany and enable comparative international analyses. In addition, by demonstrating that the underlying conceptualization of health is sufficiently similar, the work lays the groundwork for developing comparative algorithms or calibration to a common metric for the PROMIS-29 and QLQ-C30 instruments.
en
dc.description.abstract
Einleitung: Patient-Reported Outcomes (PROs) werden zunehmend in der
Routineversorgung eingesetzt. Sie werden als Qualitätsindikatoren in ein erweitertes
Qualitätsverständnis integriert und dienen als Instrument einer patientenzentrierten
Medizin. In den letzten Jahrzehnten wurde eine Vielzahl von PRO Measures (PROMs)
entwickelt, wodurch die Frage der Vergleichbarkeit von PRO-Messungen und somit der
Standardisierung an Relevanz gewonnen hat. Aktuell gibt es hierzu zwei führende
Ansätze: Die Standardisierung durch die Nutzung gleicher Instrumente und die
Standardisierung mittels Einigung auf eine gemeinsame Skala/Metrik. Ziel der Arbeit ist
es, zwei konkrete Beiträge zur Etablierung von Standards zu leisten, um die derzeitige
Vergleichbarkeit von PRO-Ergebnisse zu verbessern.
Methoden: Im ersten Teil der Arbeit (1) wird das Standardset für Schwangerschaft und
Geburt des International Consortium for Health Outcomes Measurement (ICHOM) mit
den Instrumenten: Birth Satisfaction Scale – Revised (BSS-R) Breastfeeding Self-
Efficacy Scale - Short Form (BSES-SF), Mother-to-Infant Bonding Scale (MIBS) und 16
Einzelitems nach der Functional Assessment of Chronic Illness Therapy Methode
(FACIT) ins Deutsche übersetzt und validiert. Im zweiten Teil (2) wird eine Grundlage für
den Einsatz einer einheitlichen Metrik geleistet, in dem mittels Inhaltsanalyse,
explorativer und konfirmatorischer Faktoranalyse das zugrundeliegende Konstrukt von
Gesundheit der Instrumente PROMIS-29 und QLQ-C30 untersucht und verglichen wird.
Ergebnisse: (1) Alle Items und Instrumente konnten mit einem hohen Maß an
Verständlichkeit übersetzt werden. Es zeigte sich, dass medizinische Begriffe im
Sprachgebrauch nicht immer eindeutig interpretiert werden, weshalb auf eine klare und
fachlich korrekte Formulierung geachtet wurde. Die Antwortstruktur sowie der Itemstamm
des BSES-SF wurden angepasst, um eine einheitliche und verständliche
Übersetzungslogik zu erhalten. (2) Die Korrelationsmatrix zwischen PROMIS-29 und
QLQ-C30 zeigt Werte zwischen 0,59 (Soziale Rolle) und 0,78 (Körperliche Funktion). Das
entwickelte CFA-Modell mit 6 Domänen weist eine hinreichende Passung der Daten auf
(RMSEA = 0,074, CFI = 0,968 und SRMR = 0,074). Die durchgeführten Analysen
unterstützen die Annahme einer konzeptionellen Übereinstimmung beider Instrumente. Schlussfolgerung: Standardisierung in der PRO-Messung ist zwingend erforderlich.
Derzeit werden im Wesentlichen zwei Ansätze verfolgt. Mit der Arbeit steht der
Geburtsmedizin in Deutschland nun ein international konzertiertes Set mit wichtigen
PRO-Instrumenten für international vergleichende Analysen zur Verfügung. Darüber
hinaus legt die Arbeit die Grundlage für die Entwicklung eines
Transformationsalgorithmus oder der Kalibrierung auf eine einheitliche Metrik für die
Instrumente PROMIS-29 und QLQ-C30, indem sie zeigt, dass die zugrundeliegende
Konzeptualisierung von Gesundheit hinreichend ähnlich ist.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
Patient-Reported Outcomes
en
dc.subject
Value-Based Healthcare
en
dc.subject
Standardization
en
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Vergleichbarkeit von Patient-Reported Outcome Measures: Zwei Ansätze zur Standardisierung
dc.contributor.gender
female
dc.contributor.firstReferee
N.N.
dc.contributor.furtherReferee
N.N.
dc.date.accepted
2025-02-28
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-refubium-46232-2
dc.title.translated
Comparability of patient-reported outcome measures: Two approaches for standardization
eng
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
refubium.isSupplementedBy.doi
10.1007/s11136-022-03324-7
refubium.isSupplementedBy.doi
10.1055/a-1666-0429
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access
dcterms.accessRights.proquest
accept