dc.contributor.author
Petrov, Georgi
dc.date.accessioned
2025-02-27T14:10:40Z
dc.date.available
2025-02-27T14:10:40Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/46189
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-45900
dc.description.abstract
Background: In industrialized countries, life expectancy has been increasing for decades. Solid tumors are more likely to occur in old age. Due to this development, an increase in tumor incidence can be observed. Another important factor in advanced age is cаrdiovascular disеases, which are the leading сause of death among thе general population in thе western world. Patients with an increased risk of developing a tumor due to their old age also represent the population that has an increased risk of cаrdiovascular disеases due to their advanced age and the associated morbidity. The aim of this work is to analyze the relationship between cardiovascular risk factors, which usually precede cardiovascular disease, and the development of postoperative complications after tumor-related surgery. This study aims to show which factors influence the development, severity and number of complications in the study population.
Methodology: The data were collected as part of the PERATECS clinical trial. This prospective, randomized clinical trial was conducted in a multicenter setting. For the present work, 368 patients who underwent high- or very-high-risk abdominal or urogenital surgery were analyzed with regard to cardiovascular risk factors and postoperative complications. Using extensive descriptive statistics and regression analyses, the influence of various risk factors that affect the occurrence and severity of postoperative complications was estimated.
Results: In the patient population (n=368) the overall complication rate was 87.3% and 34.8% of patients suffered from major complications. The mortality rate was 2.4%. Cardiovascular risk factors only showed a non-significant tendency in influencing the severity of postoperative complications (p=0.059). The following factors were associated with increased development of complications: female gender (odds ratio (OR): 0.270 (Confidence interval (CI) 95% 0.121-0.602); p=0.001), ASA status (OR: 0.027 (CI95% 1.103-5.201); p=0.027) and very high-risk surgeries (OR: 0.351 (CI95% 0.180-0.682); p=0.002).
Significant influence on the development of major complications was observed in: female sex (OR: 0.541 (CI95% 0.335-0.874); p=0.012), an abdominal tumor (OR: 1.576 (CI95% 0.358-0.927) in comparison to a urogenital tumor; p=0.023), and a very high-risk versus high-risk surgery (OR: 0.375 (CI95% 0.214-0.656); p<0.001).
Conсlusion: The present work showed that the examined factors do not play a significant role in the development of postoperative complications. These results only partially fit into the existing literature. Possible reasons for this include the small cohort, the lack of comparison with younger generations, the unequal distribution of risk factors in the study population, and data gaps due to study design.
en
dc.description.abstract
Hintergrund
In den Industrieländern steigt die Lebenserwartung seit Jahrzehnten kontinuierlich.
Das Auftreten solider Tumoren ist im Alter wahrscheinlicher als bei jungen Menschen.
Aufgrund dieser Entwicklung lässt sich eine Erhöhung der Tumorinzidenz beobachten.
Ein weiterer wichtiger Faktor im fortgeschrittenen Alter sind die kardiovaskulären
Erkrankungen, die als wichtigste Todesursache bei der Allgemeinbevölkerung in der
westlichen Welt gelten. Patienten, die aufgrund ihres hohen Alters ein erhöhtes Risiko
für eine Tumorerkrankung haben, stellen gleichzeitig die Population dar, die ein
erhöhtes Risiko für Herz-Kreislauf-Erkrankungen aufweist. Das Ziel dieser Arbeit ist
die Untersuchung des Zusammenhangs zwischen den kardiovaskulären
Risikofaktoren, die in der Regel eine Herz-Kreislauf-Erkrankung begünstigen, und der
postoperativen Komplikationsentwicklung nach tumorbedingter Chirurgie. Es soll
dargestellt werden, welche Faktoren die Entstehung, Schwere und Anzahl der
Komplikationen in der Studienpopulation beeinflussen.
Methodik
Die Daten wurden im Rahmen der PERATECS-Studie erhoben. Diese prospektive,
randomisierte klinische Studie wurde multizentrisch durchgeführt. Für die vorliegende
Arbeit wurden 368 Patienten, die sich einem abdominalen oder urogenitalen Eingriff
mit hohem bzw. sehr hohem Risiko unterzogen haben, bezüglich der kardiovaskulären
Risikofaktoren und postoperativen Komplikationen analysiert. Mit Hilfe einer
umfangreichen Deskription sowie Regressionsanalysen wurde der Einfluss
verschiedener Risikofaktoren abgeschätzt, die das Auftreten postoperativer
Komplikationen beeinflussen.
Ergebnisse
In der Patientenpopulation (n=368) betrug die Komplikationsrate insg. 87,3% und an
schweren Komplikationen litten 34,8% der Patienten. Die Mortalitätsrate betrug 2,4%.
Die kardiovaskulären Risikofaktoren zeigten lediglich eine nicht signifikante Tendenz
bei der Beeinflussung der postoperativen Komplikationsschwere (p=0,059). Folgende
Faktoren waren mit einer erhöhten Komplikationsentwicklung assoziiert: weibliches
Geschlecht (Odds Ratio (OR): 0,270 (Konfidenzintervall (KI) 95% 0,121-0,602); p=0,001), der ASA-Status (OR: 0,027 (KI95% 1,103-5,201); p=0,027) und Operationen
mit sehr hohem Risiko (OR: 0,351 (KI95% 0,180-0,682); p=0,002).
Einen signifikanten Einfluss auf die Entwicklung schwerer Komplikationen hatten: das
weibliche Geschlecht (OR: 0,541 (KI95% 0,335-0,874); p=0,012), ein abdominal
lokalisierter Tumor (OR: 1,576 (KI95% 0,358-0,927); p=0,023) im Vergleich zu einem
urogenitalen Tumor und eine Operation mit sehr hohem Risiko im Vergleich zu einer
Operation mit hohem Risiko (OR: 0,375 (KI95% 0,214-0,656); p<0,001).
Schlussfolgerung
Die vorliegende Arbeit zeigte, dass die untersuchten Faktoren keine signifikante Rolle
bei der Entwicklung postoperativer Komplikationen spielen. Diese Ergebnisse fügen
sich nur teilweise in die untersuchte Literatur ein. Mögliche Gründe dafür könnten die
kleine Kohorte, der fehlende Vergleich mit jüngeren Generationen, die ungleiche
Verteilung der Risikofaktoren in der Studienpopulation und studiendesignbedingte
Datenlücken sein.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
cardiovascular risk factors
en
dc.subject
postoperative complications
en
dc.subject
malignant diseases
en
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Einfluss kardiovaskulärer Risikofaktoren auf postoperative Komplikationen nach abdominalen und urogenitalen Eingriffen bei älteren Patienten mit malignen Erkrankungen
dc.contributor.gender
male
dc.contributor.firstReferee
N.N.
dc.contributor.furtherReferee
N.N.
dc.date.accepted
2025-02-28
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-refubium-46189-3
dc.title.translated
Impact of the cardiovascular risk factors on postoperative complications after abdominal and urogenital surgery in elderly patients with malignant diseases
eng
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
dcterms.accessRights.dnb
free
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open access
dcterms.accessRights.proquest
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