dc.contributor.author
Büschges, Julia Charlotte
dc.date.accessioned
2025-02-27T12:53:02Z
dc.date.available
2025-02-27T12:53:02Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/45932
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-45645
dc.description.abstract
Objective: Research on the early origins of cardiovascular (CV) disease has shown that
childhood cardiovascular risk (CVR) factors, such as elevated blood pressure (BP) and
obesity predict subclinical outcomes several decades later. However, research on more
short-termed consequences of childhood CVR in general population samples is scarce
and requires improved measurement tools for subclinical outcomes in the young.
Following recent sonographic improvements in the measurement of carotid intima-media
thickness (CIMT) and carotid stiffness (CS), this dissertation aims to develop new
reference centiles for CIMT and CS and investigate the link between elevated BP and
obesity in childhood with carotid vascular remodeling one decade later. Therefore, this
dissertation 1) analyzes determinants of successful CIMT and CS measurement, 2)
investigates the age- and growth dependence of CIMT and CS, modelling CIMT and CS
for adolescents and young adults by age, sex and height and 3) investigates the
association of BP and measures of overweight with CIMT and CS one decade later.
Methods: The representative National Health Examination Survey in children and
adolescents KiGGS in Germany has given rise to the pediatric KiGGS cohort with
baseline CVR factor phenotyping in 3- to 17-year-olds, including measurement of BP,
Body Mass Index and five other obesity parameters. The 11-year follow-up included
sonography of the common carotid artery in participants aged 14 to 28. Analyses used
generalized additive models for location, scale and shape for centile estimation of CIMT,
beta stiffness index, distensibility coefficient, Young’s elastic modulus and Peterson’s
elastic modulus and both, logistic and log-binomial regression, for cross-sectional and
longitudinal analyses.
Results: CIMT and measurement was attempted in 4,798 adolescents and young adults.
Predefined quality criteria were fulfilled in 98% of the participants. Overweight participants
were slightly less likely to have successful measurements (OR 3.27 [CI 1.60; 6.68]). CIMT
and CS increased non-linearly with age and height, with higher values among males at
all ages. Elevated BP and measures of obesity were associated longitudinally and cross-
sectionally with elevated CIMT and CS, also when controlling for other CVR factors. For
example, hypertensive BP in childhood was associated with a relative risk of 1.40 [0.96;
2.03] for CIMT ≥ 90th centile one decade later.
Abstract 2
Conclusion: This study provides new, population-based evidence for the association
between childhood CVR factors and measures of subclinical atherosclerosis later on. The
study suggests that this relationship can already be found after one decade, in
adolescence and young adulthood, independent from sex, age and height. While the
results do not allow for individual predictions, the findings underline the importance of
population-wide preventive efforts already in childhood in order to maintain CV health in
adulthood.
en
dc.description.abstract
Hintergrund: Der Zusammenhang von kardiovaskulären Risikofaktoren (CVR) in der
Kindheit, wie erhöhter Blutdruck (BP) und Übergewicht, und subklinischen arteriellen
Veränderungen mehrere Jahrzehnte später ist bereits gut belegt. Nur vereinzelte Studien
haben bislang eine kürzere Zeitspanne untersucht und der Zusammenhang wurde noch
nicht in der Allgemeinbevölkerung belegt. Technischen Verbesserungen der Messung
der Carotis Intima-Media-Dicke (CIMT) und der Steifigkeit (CS) folgend, werden in dieser
Dissertation 1) die Determinanten einer erfolgreichen CIMT- und CS-Messung
untersucht, 2) Perzentile für CIMT und CS für Jugendliche und junge Erwachsene nach
Alter, Geschlecht und Größe modelliert, und 3) der Zusammenhang von BP und
Übergewicht mit CIMT und CS ein Jahrzehnt später untersucht.
Methoden: Im Rahmen der repräsentativen Studie zur Gesundheit von Kindern und
Jugendlichen in Deutschland (KiGGS) wurden bei 3– bis 17–Jährigen CVR erfasst,
darunter BP, Body Mass Index sowie fünf andere Maße für Übergewicht. Basierend auf
KiGGS wurde eine Kohorte etabliert und bei der Nachuntersuchung nach 11 Jahren
wurde bei den 14- bis 28-Jährigen die Arteria Carotis Communis sonographisch
untersucht. Perzentile für CIMT, beta stiffness index, distensibility coefficient, Young’s
elastic modulus und Peterson’s elastic modulus wurden mit GAMLSS (generalized
additive models for location, scale and shape) modelliert. Logistische und log-binomiale
Regressionen wurden für Querschnitts- und Längsschnittanalysen verwendet.
Ergebnisse: Bei 4.798 Teilnehmenden wurden CIMT und CS gemessen. Die CIMT-
Messungen von 98 % der Teilnehmenden erfüllten die vordefinierten Qualitätskriterien
(90% bei CS-Messungen). Bei übergewichtigen Teilnehmenden war die Chance für eine
ungültige Messung höher (OR 3.27 [1.60; 6.68] für unzureichende CIMT-Messung). CIMT
und CS nahmen mit Alter und Körpergröße zu, mit höheren Werten bei Männern jeden
Alters. Erhöhter Blutdruck und Übergewicht waren im Längs- und im Querschnitt mit
erhöhter CIMT sowie CS assoziiert, auch bei weiterer Adjustierung. So war hypertensiver
Blutdruck in der Kindheit mit einem relativen Risiko von 1.40 [0.96; 2.03] für CIMT ≥ 90.
Perzentil verbunden.
Schlussfolgerung: Diese Studie erbringt neue Evidenz für den Zusammenhang von CVR
Faktoren mit frühen Gefäßveränderungen. Die Ergebnisse legen nahe, dass erhöhter
Blutdruck und Übergewicht in der Kindheit mit subklinischen Veränderungen der
Karotiden bereits nach einem Jahrzehnt besteht und zwar unabhängig von Geschlecht,
Alter und Größe. Auch wenn die Ergebnisse keine individuellen Vorhersagen zulassen,
unterstreichen sie die Bedeutung bevölkerungsweiter präventiver Maßnahmen in der
Kindheit für die kardiovaskuläre Gesundheit im Erwachsenenalter.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
population-based cohort study
en
dc.subject
subclinical atherosclerosis
en
dc.subject
cardiovascular risk factors
en
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Reference centiles for biomarkers of subclinical atherosclerosis in adolescents and young adults and their association with cardiovascular risk factors
dc.contributor.gender
female
dc.contributor.firstReferee
N.N.
dc.contributor.furtherReferee
N.N.
dc.date.accepted
2025-02-28
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-refubium-45932-1
dc.title.translated
Referenzperzentile für Biomarker subklinischer Atherosklerose für Jugendliche und junge Erwachsene und Assoziation mit kardiovaskulären Risikofaktoren
ger
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
refubium.note.author
Das zweite Paper meiner Dissertation wurde im Journal Hypertension des Wolter Cluwer Verlages veröffentlicht und kann leider nur als Verlinkung mit DOI angegeben werden.
de
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access