Background The prevalence of phantom limb pain after major amputation remains high and affected patients suffer from relevant impairments in the quality of life. Perioperative treatment strategies may prevent phantom limb pain. This study aims to assess the state of the perioperative anesthesiological pain management for major amputations. Furthermore, it analyzes potentials for optimization and barriers towards a better treatment of patients with amputations. Material and methods This online survey was distributed by the German Society of Anesthesiology and Intensive Care Medicine (DGAI) mailing list of anesthesiological consultants. It was approved by the Charite ethics board. Results Overall, 402 persons participated in this survey. Mostly, general anesthesia (85%), regional anesthesia (63%) and neuraxial anesthesia (49%) were performed in different combinations. Furthermore, 72% of participants reported using i.v. opioids postoperatively, mostly applied via patient-controlled analgesia (PCA). In contrast, preoperative regional anesthesia (74%) and gabapentinoids (67%) were seen as potential methods to improve treatment; however, barrier analysis revealed that treatment options are limited especially by organizational aspects and intrinsic patient factors. Conclusion This survey describes the current practice of phantom limb pain prevention in Germany. It shows an unmet need for specialized perioperative pain treatment. As the evidence regarding treatment recommendations is limited, further research questions can be deduced from this study.
Hintergrund: Phantomschmerzen haben eine hohe Prävalenz nach Majoramputationen und sind mit einer zusätzlichen Einschränkung der Lebensqualität verbunden. Perioperative Behandlungsstrategien könnten zur Prävention von Phantomschmerzen beitragen. Diese Studie soll die aktuelle Praxis des perioperativen anästhesiologischen Schmerzmanagements bei Majoramputation darstellen, eine Einschätzung des Optimierungspotenzials und eine Barriereanalyse für die Versorgung dieser Patientenpopulation erarbeiten. Material und Methoden: In einer Onlineumfrage aus dem Wissenschaftlichen Arbeitskreis Schmerzmedizin der Deutschen Gesellschaft für Anästhesiologie e. V. (DGAI) wurden alle Fachärztinnen und Fachärzte für Anästhesiologie der Gesellschaft um Teilnahme gebeten und anonymisiert befragt. Ergebnisse: Insgesamt 402 Antworten zeigten, dass aktuell meist eine Allgemeinanästhesie (85 %), ein Verfahren der Leitungs- oder Plexusanästhesie (63 %) oder eine rückenmarknahe Anästhesie (49 %) in unterschiedlichen Kombinationen durchgeführt wurden. Des Weiteren gaben 72 % der Antwortenden an, postoperativ i.v.-Opioide zu nutzen, wobei 57 % eine patientenkontrollierte Analgesie (PCA) verwendeten. Demgegenüber wurden beim Einsatz präoperativer Regionalverfahren (74 %) und präoperativer Gabapentinoide (67 %) Ansätze zur Behandlungsoptimierung gesehen. Insbesondere organisatorische wie auch patientenimmanente Faktoren wurden als Barrieren bei der Versorgung benannt. Diskussion: Die Umfrage bildet die aktuelle Praxis des perioperativen Schmerzmanagements bei Majoramputationen ab. Es deutet sich an, dass Bedarf für eine bereits präoperativ eingebundene, schmerzmedizinische Behandlung besteht. Vor dem Hintergrund der eingeschränkten Evidenz von aktuellen Therapieempfehlungen lassen sich aus der dargestellten Versorgungspraxis Fragestellungen für weitere Studien ableiten.