dc.contributor.author
Lingemann, Kerstin
dc.date.accessioned
2018-06-07T17:46:09Z
dc.date.available
2014-11-27T08:47:41.799Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/4223
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-8423
dc.description.abstract
This study explored third-year clinical teaching encounters from the
perspective of the simulated patient (SP) participants. Method In August
through December 2008, to obtain data from SPs, the authors used retrospective
Think Aloud (rTA) methodology on video recordings of teaching sessions in
which the respective SPs had participated. While watching the video, SPs were
instructed to speak aloud their thoughts in response to the question „What
made you feel comfortable or uncomfortable during the teaching sessions?“
Recordings of rTA exercises were analyzed by qualitative content analysis.
Results From 27 teaching sessions with 23 different teachers, 269 relevant
comments were extracted and categorized. SPs felt comfortable if the
atmosphere was calm (10 comments), appropriate physical contact was
established (8), the student attended to the patient (8), the student acted in
a well- structured manner (7), and the role-play was well structured by the
clinical teacher (7). SPs felt uncomfortable if they were excluded from
communication (16), actions were not properly explained (14), students did not
attend to the patient (10), students did not stay in their role (10), and
everyone talked at the same time (8). Conclusions SPs highly value a clear
structure of the teaching setting and appropriate preparation and good
communication skills on the students` part. May of the aspects of teaching
quality were found to be under the influence of the clinical teacher and may,
therefore, be important for teacher training.
de
dc.description.abstract
In dieser Studie wurden Unterrichtseinheiten des dritten Studienjahrs aus der
Sicht des Simulationspatienten exploriert. Es sollte evaluiert werden, ob die
Sicht des Simulationspatienten eine neue Perspektive auf Unterricht bietet.
Methode Von August bis Dezember 2008 führten Simulationspatienten SP)
retrospelive Think alouds (rTA) anhand von Videoaufnahmen von
Unterrichtseinheiten durch, an denen die SPs zuvor teilgenommen hatten. Die
SPs wurden aufgefordert ihre Gedanken in Bezug auf die Frage „Wann fühlten Sie
sich wohl bzw. unwohl im Laufe der Unterrichtseinheit?“ laut auszusprechen.
Die Aufnahmen der rTAs wurden mittels qualitativer Inhaltsanalyse ausgewertet.
Ergebnisse Insgesamt wurden aus 27 Unterrichtseinheiten mit 23 verschiedenen
Lehrenden 269 relevante Kommentare identifiziert und kategorisiert. Die SPs
fühlten sich wohl, wenn die Atmosphäre ruhig war (10), wenn angemessener
Körperkontakt hergestellt wurde (8), sich die Studierenden um die SPs
gekümmert haben (8), Studierenden strukturiert vorgegangen sind (7) und wenn
das Rollenspiel durch den Lehrenden gut struktuiert wurde (7). Die SPs fühlten
sich unwohl, wenn sie von der Kommunikation ausgeschossen wurden (16), wenn
Maßnahmen nicht ausreichend erklärt wurden (14), wenn sich die Studierenden
nicht um die SPs gekümmert haben (10) und wenn durcheinander geredet wurde
(8). Schlussfolgerung Die SPs schätzten eine klare Struktur der
Unterrichtseinheit sowie gute Vorbereitung und Kommunikationsfähigkeiten
seitens der Studierenden. Viele der genannten Aspekte stehen unter dem
Einfluss des Lehrenden und können daher wichtige Hinweise für die
Weiterbildung von Lehrenden geben.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
simulated patient
dc.subject
teaching quality
dc.subject
medical education
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
The simulated patient’s view on teaching
dc.contributor.contact
kerstinlingemann@gmx.de
dc.contributor.firstReferee
N.N.
dc.contributor.furtherReferee
N.N.
dc.date.accepted
2014-12-05
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000097788-1
dc.title.subtitle
results from a Think Aloud Study
dc.title.translated
Die Sicht des Simulationspatienten auf Unterricht
de
dc.title.translatedsubtitle
Ergebnisse einer Think Aloud Study
de
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000097788
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000016009
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access