dc.contributor.author
Heinevetter, Uta
dc.date.accessioned
2018-06-07T17:44:11Z
dc.date.available
2013-10-09T08:01:24.929Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/4208
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-8408
dc.description.abstract
Numerous severe side effects of GC treatment have been recognised for years.
However, the precise molecular mechanisms through which GC exhibit their
unwanted actions remain to be determined. More preclinical research is needed
to further understand the molecular mechanisms and hormonal interactions
leading to GC-induced side effects. One approach taken in this study was to
examine the involvement of osteoblasts and their factors, with particular
focus on OCN, in relation to metabolic adverse effects. This was based on
recent findings by Karsenty et al. who suggest the skeleton to play a major
role in the regulation of energy metabolism. The administration of exogenous
GC profoundly suppresses osteoblast activity and function resulting in bone
loss mostly due to less bone remodelling. Glucocorticoids also diminish the
production and secretion of osteocalcin an osteoblastic peptide, which has
been shown to be involved in the regulation of fuel metabolism via an
endocrine pathway. A well-established tg mouse model was employed in which
intracellular GC-signalling was disrupted exclusively in mature osteoblasts
and osteocytes through tg overexpression of 11 ß–hydroxysteroid dehydrogenase
type 2 (11 ßHSD2) under the control of a collagen type Ia1 promoter
(Col2.3–11ßHSD2). Insulin resistance and defective glucose metabolism was
detected as early as seven days after the initial GC treatment in WT animals,
though not in transgenic animals. Gonadal fat depots and total body fat mass
determined at sacrifice showed a significant increase in GC-treated WT animals
compared to their equally treated tg littermates (p < 0.01). Leptin levels
were elevated by GC treatment in WT and tg mice, however they were unaffected
by genotype at all time-points, displaying a well known GC action independent
of osteoblast function. Insulin concentrations were raised due to GC
administration although not significantly different between WT and tg mice at
day 7. Adiponectin levels were increased in all treated animals at all time-
points, yet showed a significant increase at day 21 in tg GC-treated animals
compared to their WT littermates. Osteocalcin concentrations were reduced by
GC treatment as expected. These results support the hypothesis that the
osteoblasts and their products are involved in the regulation of energy
metabolism in animals treated with GC. It can be concluded that leptin is not
affected by the osteoblast or its products, whereas adiponectin seems to be
involved in the complex interaction between GC, osteocalcin and the onset of
insulin resistance and glucose intolerance as well as fat accrual. To further
examine the role of osteocalcin and confirm its involvement in the complex
interaction of metabolic players a separate method was established to re-
introduce OCN into the circulation and therefore elevate OCN serum levels.
Hydrodynamic tail vein injection is a method through which plasmid DNA
containing a gene of interest and a liver-specific promoter can be forced into
hepatocytes and their intracellular enzymatic make-up used to produce and
secrete OCN into the bloodstream. The method was set up using a yellow
fluorescent protein (YFP) in a CMV promoter. The liver sections examined 20
hours after hTVI showed the desired perivenous accumulation of YFP, which was
detected via flourescent light microscopy. ITTs performed on WT animals
receiving the cloned OCN pLIVE construct showed ameliorated insulin
sensitivity compared to WT GC-treated animals receiving the pLIVE control
construct at days 7, 14 and 21. Consequently, OCN could be shown to have
positive systemic metabolic effects on insulin and glucose handling. Further
evidence needs to be obtained to determine if the pharmacological elevation of
OCN concentrations could be considered as a possible drug target to minimise
or completely reverse the GC-induced side effects and therefore use the
otherwise highly effective anti-inflammatory actions of GC to its full extend.
The application of OCN as a preventative drug to GC-induced adverse effects or
as a possible treatment option for diabetic conditions would provide great
relief to all patients suffering from the detrimental effects on health and
lifestyle resulting in metabolic changes the body undergoes when treatment
with GC becomes necessary or T2DM is apparent.
de
dc.description.abstract
Nach langjährigem erfolgreichen therapeutischem Einsatz von Glukokortikoiden
(GC) zur Therapie von zahlreichen chronisch entzündlichen Krankheitsbildern,
bleiben die vielen muskuloskeletalen und metabolischen Nebenwirkungen (NW) ein
limitierender Faktor für eine suffiziente Langzeittherapie. Auch heute noch,
sind nicht alle molekularen Mechanismen vollständig verstanden, durch welche
GC zu unerwünschten NW führen. GC supprimieren die Funktionalität von
Osteoblasten und führen zu einer verminderten Sekretion von Osteocalcin.
Möglicherweise beeinflusst das von den Osteoblasten produzierte Peptid die
Regulation des Energiestoffwechsels über einen endokrinen
Rückkopplungsmechanismus. In dieser Studie wurde ein bewährtes Mausmodell
genutzt, in welchem durch die transgene Überexpression des Enzyms
11ß–Hydroxysteroid Dehydrogenase Typ 2 (11ß-HSD2) unter der Kontrolle des
Kollagen Typ 1 Promoters (Col2.3–11ß-HSD2) der Glukokortikoidsignalweg im
Osteoblasten erfolgreich in vivo blockiert wurde. Die Behandlung mit 1.5mg
Kortikosteron erfolgte an 8 Wochen alten männlichen transgenen (n=48) und
Wildtyp Mäusen (n=48). Es wurden zu verschiedenen Zeitpunkten Insulin Toleranz
Tests und orale Glukose Toleranz Tests durchgeführt und verschiedene
metabolisch aktive Hormone wie Insulin, Leptin, Adiponectin und Osteocalcin
(OCN) gemessen, sowie die Ganzkörperfettmasse der Tiere nach 4 Wochen. Während
der ersten 7 Tage konnte eine beginnende Insulinresistenz und eine gestörte
Glukosetoleranz in den behandelten Wildtyp Mäusen nachgewiesen werden. Die
transgenen Tiere hingegen blieben insulinsensitiv und waren in der Lage
Glukose nach oraler Applikation zeitgerecht aus dem Blutkreislauf zu
eliminieren. Nach 4 Wochen hochdosierter Kortikosterontherapie konnte bei den
Wildtyp Mäusen ein signifikant vergrößertes viszerales Fettdepot und eine
erhöhte Gesamtfettmasse im Vergleich zu den transgenen Mäusen festgestellt
werden (p<0.01). Die Leptin Blutkonzentrationen wurden durch die Gabe von
Glukokortikoiden stark erhöht, allerdings konnte kein signifikanter
Unterschied an allen untersuchten Zeitpunkten zwischen den Genotypen erkannt
werden. Weiterhin war in allen mit Kortikosteron therapierten Tieren die
Adiponectinkonzentrationen ebenfalls erhöht. An Tag 21 wurde ein signifikanter
Unterschied der Adiponectinkonzentrationen zwischen transgenen und Wildtyp
Mäusen gemessen (p<0.05). Wie erwartet führte die Verabreichung von GC zu
einer starken Verminderung der Osteocalcinkonzentration. Insgesamt weisen die
vorliegenden Ergebnisse daraufhin, dass die auftretenden metabolischen NW bei
GC Gabe zum Teil durch den Osteoblasten bzw. dessen sezernierte Faktoren, wie
Osteocalcin, vermittelt werden. Es lässt sich schlussfolgern, das Leptin nicht
von dieser Ereigniskaskade beeinflusst wird, hingegen ist es wahrscheinlich,
dass die Adiponectinkonzentrationen, welche möglicherweise von den OCN-
Konzentrationen reguliert werden, an der Entstehung von Insulinresistenz und
Glucoseintoleranz beteiligt sind. Damit eine genauere Einschätzung der
möglichen Beteiligung von OCN stattfinden konnte, wurde eine
Gentherapiemethode etabliert, um OCN-Konzentrationen in vivo zu erhöhen. Die
hydrodynamische Schwanzveneninjektion ist eine Methode mittels welcher Plasmid
DNA in den Hepatozyten angereichert wird und das zelluläre Enzymsystem das
entsprechende Peptid produziert und sezerniert. Diese physikalische Methode
wurde mit Hilfe eines gelb fluoreszierenden Proteins (YFP) in einem CMV
Promotor erprobt und die gewünschte paravenöse Anreicherung des YFP in der
Leber nach 20h gesichert. Anschließend wurden die hTVI mit OCN Plasmiden und
Placebo an GC behandelten Tieren durchgeführt. Die ITTs zeigten eine
Verbesserung der Insulinsensitivität in den Tieren, die im Vergleich zu den
Mäusen mit Placeboinjektionen OCN erhalten haben. Weitere Studien sind nötig
um zu evaluieren, ob OCN möglicherweise effizient und potent genug wäre, den
glukokortikoiden metabolischen NW vorzubeugen oder diese möglicherweise zu
therapieren, damit die hocheffektiven anti–inflammatorischen Wirkungen von
Glukokortikoiden genutzt werden können. Die Möglichkeit eines Therapeutikums
zur Vorbeugung von glukokortikoid-induzierten metabolischen NW und
möglicherweise sogar zur Behandlung von Diabetes mellitus Typ 2 würde eine
Erleichterung für die betroffenen Patienten und eine enorme Verbesserung der
eingeschränkten Lebensqualität darstellen.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
glucocorticoids
dc.subject
energy metabolism
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
The influence of glucocorticoids on osteoblast-derived factors and their
impact on metabolism
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. med. F. Buttgereit
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. med. P. Oelzner, Prof. Dr. med. F. Jakob
dc.date.accepted
2013-10-25
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000094963-9
dc.title.translated
Der Einfluss von Glukokortikoiden auf Faktoren der Osteoblasten und deren
Wirkung auf den Energiestoffwechsel
de
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000094963
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000013922
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open access