Oropharyngeal tumors still have a relatively poor prognosis despite modern surgical procedures and extensive adjuvant therapy approaches, as well as established prevention strategies. The influence of human papillomavirus (HPV) as a risk factor and prognostic factor is controversially discussed. In this work, 144,969 patients with head and neck tumors (ICD-10 codes C00-C13), with a subcohort of 62,775 tumors of the oropharynx (base of tongue (C01), tonsils (C09), oropharynx (C10)) were analyzed regarding HPV status. To this end, we used electronic health records from 60 health organizations in 30 countries. Kaplan-Meier analyses and hazard ratios (HR) were calculated for the overall cohort, as well as separately for the individual entities of the oropharynx for men and women separately and in direct comparison. Cohorts were matched for age and nicotine and alcohol dependence via propensity score matching. For the overall cohort, we found that 5-year survival rates were slightly better for HPV-positive patients than for HPV-negative patients, with no significant survival advantage after 1:1 matching for age and sex (HR, 1.126 (0.897-1.413)]. Our consideration of the individual tumor entities of the oropharynx concerning sex-specific differences revealed a heterogenic picture. While there was a non-significant positive prognostic factor for tumors of the tonsil and oropharynx for women, there was a significant positive prognostic factor for tumors of the oropharynx for men, also in direct comparison to women [HR, 1.077 (0.602-1.926)]. Our results indicate that HPV status may be relevant to prognosis in some tumor entities and that sex differences should be considered in future studies.
Oropharyngeale Tumore haben trotz moderner Operationsverfahren und umfangreichen adjuvanten Therapieansätzen, sowie etablierten Präventionsstrategien insgesamt immer noch eine relativ schlechte Prognose. Der Einfluss des humanen Papillomavirus (HPV) als Risikofaktor und prognostischer Faktor wird kontrovers diskutiert. Im Rahmen dieser Arbeit wurden 144.969 Patienten mit Kopf-Hals-Tumoren (ICD-10 Codes C00-C13), mit einer Subkohorte aus 62.775 Tumoren des Oropharynx (Zungengrund (C01), Tonsillen (C09), Oropharynx (C10)) hinsichtlich HPV-Status analysiert. Hierfür haben wir elektronische Gesundheitsdaten aus 60 Gesundheitsorganisationen aus 30 Ländern verwendet. Kaplan-Meier Analysen und Hazard Ratios (HR) wurden für die Gesamtkohorte, sowie separat für die einzelnen Entitäten des Oropharynx für Männer und Frauen separat und im direkten Vergleich kalkuliert. Die Kohorten wurden hinsichtlich Alter, sowie Nikotin- und Alkoholabhängigkeit über ein Propsensity-Score-Matching angeglichen. Für die Gesamtkohorte konnten wir feststellen, dass die 5-Jahres-Überlebensraten für HPV-positive Patienten etwas besser sind als für HPV-negative Patienten, wobei nach 1:1 Matching nach Alter und Geschlecht kein signifikanter Überlebensvorteil besteht (HR: 1,126 (0,897-1,413)). Bei unserer Betrachtung der einzelnen Tumorentitäten des Oropharynx hinsichtlich geschlechtsspezifischer Unterschiede ergab sich ein heterogenes Bild. Während sich bei Tumoren der Tonsillen und des Oropharynx für Frauen ein nicht-signifikanter positiver prognostischer Faktor andeutete, gab es für Männer einen signifikanten positiven prognostischen Faktor für Tumore des Oropharynx. Unsere Ergebnisse zeigen, dass der HPV-Status für die Prognose bei einigen Tumorentitäten relevant sein kann und dass geschlechtsspezifische Unterschiede in zukünftigen Studien in Betracht gezogen werden sollten.