dc.contributor.author
Hong, Ja Bin
dc.date.accessioned
2024-03-20T07:52:34Z
dc.date.available
2024-03-20T07:52:34Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/41686
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-41406
dc.description.abstract
Introduction: Patients with ischemic stroke have a high risk of recurrent stroke and other
vascular events. Currently, an accurate prediction of vascular risk in these patients is made difficult
by the lack of markers with high prognostic value. High-sensitivity C-reactive protein
(hs-CRP) has shown promise as a prognostic marker in both primary and secondary prevention
of cardiovascular disease. Furthermore, as colchicine is emerging as a promising agent
in secondary prevention in coronary disease, the association between inflammation and cerebrovascular
disease needs to be examined more closely before similar interventions are applied
for secondary stroke prevention. We systematically reviewed the existing literature to determine
whether hs-CRP was associated with long-term vascular risk in ischemic stroke and transient
ischemic attacks(TIA). Additionally, we conducted our own cohort study in Berlin to add to
the available data.
Methods: The EMBASE and Medline databases were searched on 21 February 2021 for
case-control or cohort studies composed of ischemic stroke or TIA patients that measured hs-
CRP levels at baseline, and recorded vascular events or death during ≥ 12 months of follow-up.
For the cohort study, first-ever ischemic stroke patients were consecutively enrolled at the three
Charité university hospitals and followed up for 3 years. Hs-CRP was measured at admission.
Recorded vascular endpoints included myocardial infarcts, recurrent ischemic strokes, and allcause
death.
Results: 27 studies (15752 patients) were included in the meta-analysis. In the cohort study,
533 ischemic stroke patients were included. When the highest quartile was compared against
the lowest, hs-CRP was associated with vascular events during follow-up (adjusted HR: 2.04,
CI:1.01-4.14).
Conclusion: There is evidence of an association between higher hs-CRP levels and increased
vascular risk in patients with ischemic stroke or TIA, similar to the association seen in cardiovascular
disease. This study adds to the evidence supporting the role of inflammation in the
progression of cerebrovascular disease.
en
dc.description.abstract
Einleitung Patient(inn)en mit ischämischem Schlaganfall haben ein hohes Risiko für weitere Schlaganfälle und andere vaskuläre Ereignisse. Derzeit wird eine genaue Einschätzung des
Rezidivrisikos bei diesen Patient(inn)en durch das Fehlen von Markern mit hohem prognostischen Wert erschwert. High-sensitivity C-reaktives Protein (hs-CRP) hat sich als prognostischer
Marker sowohl bei der primären als auch bei der sekundären Prävention von Herz-Kreislauf-Erkrankungen als vielversprechend erwiesen. In dieser Studie wurde die vorhandene Literatur
systematisch überprüft, um festzustellen, ob hs-CRP mit einem langfristigen vaskulären Risiko
bei ischämischem Schlaganfall- und TIA-Patient(inn)en assoziiert ist. Zusätzlich haben wir in
Berlin eine eigene Kohortenstudie durchgeführt, um die bereits verfügbaren Daten zu diesem
Thema zu ergänzen.
Methoden EMBASE- und Medline-Datenbanken wurden am 21. Februar 2021 nach Fallkontroll- oder Kohortenstudien durchsucht, die sich aus Patient(inn)en mit ischämischem
Schlaganfall zusammensetzten, die den hs-CRP-Spiegel zu Studienbeginn gemessen haben und
vaskuläre Ereignisse oder Todesfälle während einer Nachbeobachtungszeit von ≥ 12 Monaten
aufgezeichnet haben. Für die Kohortenstudie wurden Patient(inn)en mit ischämischem Schlaganfall an unseren drei Standorten eingeschlossen, und 3 Jahre lang nachverfolgt. Der hs-CRP-Spiegel wurde bei Aufnahme gemessen. Zu den aufgezeichneten vaskulären Endpunkten
gehörten Myokardinfarkte, wiederkehrende ischämische Schlaganfälle und Tod.
Ergebnisse In die Meta-Analyse wurden 27 Studien mit 15752 Patient(inn)en eingeschlossen.
In die Kohortenstudie wurden 533 Patient(inn)en mit ischämischem Schlaganfall eingeschlossen.
Wenn das höchste hs-CRP-Quartil mit dem niedrigsten verglichen wurde, war hs-CRP mit
vaskulären Ereignissen während des Follow-Ups assoziiert (adjustierte HR 4. vs. 1. Quartil:
2,06, CI: 1,01-4,14).
Schlussfolgerung Es gibt Hinweise für einen Zusammenhang zwischen höheren hs-CRP-Spiegeln und einem erhöhten vaskulären Rezidivrisiko bei Patient(inn)en mit ischämischem
Schlaganfall oder TIA, ähnlich der Assoziation bei Koronarerkrankungen. Diese Studie ergänzt
die Evidenz, die die Rolle von Entzündungen beim Fortschreiten von zerebrovaskulären Erkrankungen unterstützt.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
Inflammation
en
dc.subject
atherosclerosis
en
dc.subject
ischemic stroke
en
dc.subject
secondary prevention
en
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
High sensitivity C-reactive protein in the ischemic stroke cohort
dc.contributor.gender
female
dc.contributor.firstReferee
N.N.
dc.contributor.furtherReferee
N.N.
dc.date.accepted
2024-03-23
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-refubium-41686-6
dc.title.translated
Hochsensitives C-reaktives Protein in Schlaganfallkohorten
ger
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access