dc.contributor.author
Schreiber, Tobias
dc.contributor.author
Kähler, Nora
dc.contributor.author
Biewener, S.
dc.contributor.author
Tscholl, Verena
dc.contributor.author
Nagel, Patrick
dc.contributor.author
Attanasio, Philipp
dc.contributor.author
Landmesser, Ulf
dc.contributor.author
Huemer, Martin
dc.date.accessioned
2023-08-11T13:55:19Z
dc.date.available
2023-08-11T13:55:19Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/40479
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-40200
dc.description.abstract
Background: Three-dimensional mapping systems and the use of ultra-low dose radiation protocols have supported minimization of radiation dose during left atrial ablation procedures. By using optimal shielding, scattered radiation reaching the operator can be further reduced. This prospective study was designed to determine the remaining operator radiation exposure during left atrial catheter ablations using real-time dosimetry.
Methods: Radiation dose was recorded using real-time digital dosimetry badges outside the lead apron during 201 consecutive left atrial fibrillation ablation procedures. All procedures were performed using the same X‑ray system (Siemens Healthineers Artis dBc; Siemens Healthcare AG, Erlangen, Germany) programmed with ultra-low dose radiation settings including a low frame rate (two frames per second), maximum copper filtration, and an optimized detector dose. To reduce scattered radiation to the operators, table-suspended lead curtains, ceiling-suspended leaded plastic shields, and radiation-absorbing shields on the patient were positioned in an overlapping configuration.
Results: The 201 procedures included 139 (69%) pulmonary vein isolations (PVI) (20 cryoballoon ablations, 119 radiofrequency ablations, with 35 cases receiving additional ablation of the cavotricuspid isthmus) and 62 (31%) PVI plus further left atrial substrate ablation. Mean radiation dose measured as dose area product for all procedures was 128.09 ± 187.87 cGy ∙ cm2 with a mean fluoroscopy duration of 9.4 ± 8.7 min. Real-time dosimetry showed very low average operator doses of 0.52 ± 0.10 µSv. A subanalysis of 51 (25%) procedures showed that the radiation burden for the operator was highest during pulmonary vein angiography.
Conclusion: The use of ultra-low dose radiation protocols in combination with optimized shielding results in extremely low scattered radiation reaching the operator.
en
dc.description.abstract
Hintergrund: Der Einsatz von dreidimensionalen Mapping-Systemen und von Niedrigdosiseinstellungen der Röntgenanlage führte zu einer Minimierung der Strahlenbelastung bei linksatrialen Ablationen. Optimierte Abschirmung kann die Streustrahlung als Strahlenbelastung des Untersuchers weiter reduzieren. In dieser prospektiven Studie wurde untersucht, welcher Strahlenbelastung der Untersucher unter Anwendung dieser Maßnahmen während linksatrialer Ablationen noch ausgesetzt ist.
Methoden: Die Strahlenbelastung wurde mittels Echtzeitdosimetrie an der Außenseite der Bleischürze während 201 konsekutiven linksatrialen Ablationen gemessen. Alle Prozeduren wurden mit demselben Röntgensystem (Siemens Healthineers Artis dBc; Siemens Healthcare AG, Erlangen, Deutschland) und mit strahlensparenden Einstellungen durchgeführt, unter anderem mit einer niedrigen Bildrate von 2 Bildern/s, maximaler Kupferfilterung und angepasster Detektoreingangsdosis. Um Streustrahlung zu reduzieren, wurden die Seitenlamellen, die mobile Acrylscheibe und die strahlenabsorbierenden Schilde auf dem Patienten überlappend angeordnet.
Ergebnisse: Die 201 Prozeduren umfassten 139 (69%) Pulmonalvenenisolationen (PVI; 20 Kryoballonablationen, 119 Radiofrequenzablationen, in 35 Fällen mit zusätzlicher Ablation des kavotrikuspidalen Isthmus) und 62 (31%) PVI mit zusätzlicher linksatrialer Substratmodifikation. Die Strahlendosis als Dosis-Flächen-Produkt (DAP) betrug durchschnittlich 128,09± 187,87 cGy ⋅cm2 bei einer Fluoroskopiedauer von imMittel 9,4± 8,7min. Die per Echtzeitdosimetrie erhobene mittlere Strahlendosis des Untersuchers zeigte sich mit 0,52± 0,10 μSv als sehr gering. Eine Subanalyse bei 51 (25 %) Prozeduren zeigte, dass die Strahlendosis des Untersuchers während der Pulmonalvenenangiographie am höchsten war.
Schlussfolgerung: Die Kombination von Niedrigdosiseinstellungen und optimierter Abschirmung führt zu einer extremniedrigen Streustrahlung als Strahlenbelastung des Untersuchers.
de
dc.rights.uri
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.subject
Frame-rate reduction
en
dc.subject
Radiation dose
en
dc.subject
Radiation protection
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Results from a real-time dosimetry study during left atrial ablations performed with ultra-low dose radiation settings
dc.type
Wissenschaftlicher Artikel
dcterms.bibliographicCitation.doi
10.1007/s00399-021-00762-7
dcterms.bibliographicCitation.journaltitle
Herzschrittmachertherapie und Elektrophysiologie
dcterms.bibliographicCitation.number
2
dcterms.bibliographicCitation.originalpublishername
Springer Nature
dcterms.bibliographicCitation.pagestart
244
dcterms.bibliographicCitation.pageend
249
dcterms.bibliographicCitation.volume
32
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
refubium.funding
Springer Nature DEAL
refubium.resourceType.isindependentpub
no
dcterms.accessRights.openaire
open access
dcterms.bibliographicCitation.pmid
33977306
dcterms.isPartOf.issn
0938-7412
dcterms.isPartOf.eissn
1435-1544