Background: Accurate and precise measurement of glomerular filtration rate (GFR) is important for the diagnosis and stratification of chronic kidney disease (CKD). Iohexol is a widely accepted exogenous marker to measure GFR. High-performance liquid chromatography (HPLC) and ultra-high-performance liquid chromatography (UPLC) are the most commonly used methods for measuring iohexol concentration. However, there is limited research on the HPLC and UPLC methods and studies comparing the two. Therefore, this study fills this gap by comparing the two above-mentioned methods for measuring iohexol concentration to identify the differences, if any, in the results produced by the two. In addition, the samples were measured by Berlin Initiative Study (BIS) ten years ago; the same samples were re-measured to investigate if there are differences between long-term and short-term stored samples. Method: Serum sample iohexol concentrations were measured using both HPLC and UPLC. Iohexol serum concentrations and iohexol-derived mGFR of 56 patients (386 serum samples) were compared. Since the data was measured ten years ago as part of the BIS study (HPLC_BIS measurement), the same samples were re-measured using HPLC for this study (HPLC measurement), and the differences between the results produced by the two were compared. Result: When comparing HPLC and UPLC, Passing-Bablok regression revealed y = −1.02 x - 1.11 (slope 95% CI: 1.01, 1.04; Y-intercept 95% CI: −2.50, 0.04 µg/ml). Lin’s concordance correlation coefficient (CCC) showed almost perfect agreement (ρ>0.99). Bland-Altman analysis illustrated a mean bias of 1.70%. For iohexol-derived GFR results, Passing-Bablok regression illustrated a slope value of 1.00 (95% CI: 0.94, 1.04), and an intercept value of 0.28 ml/min/1.73m2 (95% CI: −3.05 - 3.96 ml/min/1.73m2). CCC indicated that the agreement was substantial (ρ = 0.97). The Bland-Altman analysis demonstrated a mean bias of 1.66%. When comparing HPLC and HPLC_BIS, Passing-Bablok regression line demonstrated y = 0.95 x -1.10 (slope 95% CI: 0.94, 0.97; intercept 95% CI: −2.32, 0.22 µg/ml). CCC indicated substantial agreement (ρ = 0.97). The Bland-Altman plot showed a mean bias of 5.93%. For iohexol-derived GFR results, Passing-Bablok regression showed an intercept value of 2.07 ml/min/1.73m2 (95% CI: −1.32, 6.20 ml/min/1.73m2) and a slope value of 1.03 (95% CI: 0.97, 1.09). CCC revealed substantial agreement (ρ = 0.97). The Bland-Altman analysis showed a mean bias of 5.62%. Conclusion: This study found no significant difference or bias in the quantification of iohexol concentration and iohexol-derived GFR between either the HPLC method and the UPLC method or between long-term and short-term stored samples.
Hintergrund: Eine genaue und präzise Messung der glomeruläre Filtrationsrate (GFR) ist wichtig für die Diagnostik der chronischen Nierenerkrankung (CKD). Iohexol ist ein weithin akzeptierter exogener Marker für die Bestimmung der GFR bei CKD-Patienten. Die Messung der Iohexolkonzentration durch Hochleistungs-Flüssigkeitschromatographie (HPLC) und Ultra-Hochleistungs-Flüssigkeitschromatographie (UPLC) sind die derzeit am häufigsten verwendeten Methoden. Bislang sind Vergleichsstudien zu HPLC- und UPLC-basierten Iohexolquantifizierung limitiert. Das Ziel dieser Studie ist daher, die HPLC- und UPLC-basierte Iohexolquantifizierung in Proben innerhalb einer Studie, der Berliner Initiative Studie (BIS), direkt zu vergleichen. Des Weiteren soll anhand der Messung die Langzeitstabilität der Iohexolproben analysiert werden. Methode: Die Quantifizierung von Iohexol erfolgt in 386 Serumproben von 56 Patienten der BIS Studie mittels UPLC und HPLC. Es erfolgt ein Vergleich der Iohexolkonzentration und einhergehender GFR. Ergebnis: Der Vergleich der HPLC- und UPLC-Messverfahren für die Iohexol-Konzentration mittels Passing-Bablok-Regression ergibt: y = −1.02 x - 1.11 (Steigung 95% KI: 1.01, 1.04; Y-Achsenabschnitt 95% KI: −2.50, 0.04 µg/ml). Der Lins Konkordanz-Korrelationskoeffizient (CCC) zeigt eine nahezu vollständige Übereinstimmung (ρ>0.99). Die Bland-Altman-Plot zeigt eine mittlere Abweichung von 1.70%. Für die von Iohexol abgeleiteten GFR zeigt die Passing-Bablok-Regression einen Steigungswert von 1.00 (95%-KI: 0.94, 1.04) und einen Schnittpunktwert von 0.28 ml/min/1.73m2 (95% KI: −3.05, 3.96 ml/min/1.73m2). Der CCC ergibt eine Übereinstimmung von ρ=0.97. Der Bland-Altman-Plot zeigt eine mittlere Abweichung von 1.66%. Der Vergleich von HPLC- und HPLC_BIS-Messungen für die Iohexol-Konzentration ergibt die Passing-Bablok-Regression y = 0.95 x -1.10 (Steigung 95% KI: 0.94, 0.97; Schnittpunkt 95% KI: −2.32, 0.22 µg/ml). Der CCC ergibt eine Übereinstimmung von ρ=0.97. Der Bland-Altman-Plot zeigt eine mittlere Abweichung von 5.93%. Für die GFR zeigt die Passing-Bablok-Regression keine signifikante Abweichung der Linearität. Der CCC ergibt eine Übereinstimmung mit ρ=0.97. Die Bland-Altman-Analyse zeigt eine mittlere Abweichung von 5.62%. Schlussfolgerung: Diese Studie fand keinen signifikanten Unterschied oder Bias in der Quantifizierung der Iohexol-Konzentration und der von Iohexol abgeleiteten GFR zwischen der HPLC-Methode und der UPLC-Methode oder zwischen lang- und kurzfristig gelagerten Proben.