dc.contributor.author
Schwarz, Julian
dc.contributor.author
Berghöfer, Anne
dc.contributor.author
Brückner, Burkhart
dc.contributor.author
Birker, Thomas
dc.contributor.author
Stöckigt, Barbara
dc.date.accessioned
2022-01-06T12:47:08Z
dc.date.available
2022-01-06T12:47:08Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/33000
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-32724
dc.description.abstract
OBJECTIVE: Analysis of users experiences with a low-threshold psychosocial counselling and case management service across separate sectors (e. g., outpatient, inpatient) and legal provisions (e. g., V and XII Books of Social Code).
METHODS: Nine semi-structured interviews were conducted and analysed using content analysis.
RESULTS: Several aspects of the users' experiences with counselling services have contributed towards their satisfaction with the service. The importance of short waiting times and the on-call telephone service as well as sufficient time taken for consultations, the availability of outreach counselling and the quality of the relationship with the counsellor were all highlighted. Potential for improvement was seen in the visibility of the service in the community.
CONCLUSION: The investigated counselling and case management service can help to provide a low-threshold crisis intervention and could place users in more custom-fit community integration services.
en
dc.description.abstract
ZIEL: Analyse der Erfahrungen von Nutzern einer innovativen, rechtskreisübergreifenden psychosozialen Beratungsstelle.
METHODE: Neun Einzelinterviews wurden qualitativ-inhaltsanalytisch ausgewertet.
ERGEBNISSE: Das Angebot stärkte psychosoziale Ressourcen und die Autonomie der Nutzer. Positiv wurde die aufsuchende Beratung bewertet, kritisiert wurde die begrenzte Sichtbarkeit des Angebots.
SCHLUSSFOLGERUNGEN: Eine rechtskreisübergreifende Beratungsstelle kann Hilfesuchende in Krisen auffangen und passgenau gemeindepsychiatrische oder psychosoziale Angebote vermitteln.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
Psychosoziale Beratung
de
dc.subject
Erfahrungen der Nutzer
de
dc.subject
Krisenintervention
de
dc.subject
Patientenzufriedenheit
de
dc.subject
aufsuchende Dienste
de
dc.subject
psychosocial counselling
en
dc.subject
usersʼ experiences
en
dc.subject
crisis intervention
en
dc.subject
patient satisfaction
en
dc.subject
outreaching teams
en
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Psychosoziale Beratung in einem gemeindepsychiatrischen Zentrum - eine qualitative Studie über die Erfahrungen der Nutzer
dc.type
Wissenschaftlicher Artikel
dc.title.translated
Users' Experiences with Psychosocial Counselling Services in a Community Mental Health Centre
en
dcterms.bibliographicCitation.doi
10.1055/a-0594-2616
dcterms.bibliographicCitation.journaltitle
Psychotherapie, Psychosomatik, Medizinische Psychologie (PPmP)
dcterms.bibliographicCitation.number
5
dcterms.bibliographicCitation.originalpublishername
Thieme
dcterms.bibliographicCitation.pagestart
167
dcterms.bibliographicCitation.pageend
175
dcterms.bibliographicCitation.volume
69
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
refubium.note.author
Original article first published: 2018-04-13.
en
refubium.resourceType.isindependentpub
no
dcterms.accessRights.openaire
open access
dcterms.bibliographicCitation.pmid
29653461
dcterms.isPartOf.issn
0937-2032
dcterms.isPartOf.eissn
1439-1058