dc.contributor.author
Grzesiak, Aleksandra
dc.date.accessioned
2018-06-07T16:43:43Z
dc.date.available
2014-06-23T11:47:21.213Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/2947
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-7148
dc.description.abstract
Background This study is the first to examine the effect of direct Ang II type
2 (AT2) receptor stimulation on post infarct cardiac function with the use of
the novel nonpeptide AT2 receptor agonist compound 21 (C21). Methods and
Results Myocardial infarction (MI) was induced in Wistar rats by permanent
ligation of the left coronary artery. Treatment with C21 (0.01, 0.03, 0.3
mg/kg per day i.p) started 24 hours after MI and continued until euthanasia (7
days after MI). Infarct size was assessed by magnetic resonance imaging, and
hemodynamic measurements were performed via transthoracic Doppler
echocardiography and intracardiac Millar catheter. Cardiac tissues were
analyzed for inflammation and apoptosis markers via immunoblotting and real-
time reverse transcription polymerase chain reaction. C21 significantly
improved systolic and diastolic ventricular function. Scar size was smallest
in the C21-treated rats. In regard to underlying mechanisms, C21 diminished
MI-induced Fas-ligand and caspase-3 expression in the peri-infarct zone,
indicating an anti -apoptotic effect. Phosphorylation of the p44/42 and p38
mitogen-activated protein kinases, both involved in the regulation of cell
survival, was markedly reduced after MI but almost completely restored by C21
treatment. Furthermore, C21 decreased MI-induced serum monocyte
chemoattractant protein-1 and myeloperoxidase as well as cardiac
interleukin-6, interleukin-1, and interleukin-2 expression, suggesting an
anti-inflammatory effect. Conclusions Direct AT2 receptor stimulation may be a
novel therapeutic approach to improve post-MI systolic and diastolic function
by antiapoptotic and anti-inflammatory mechanisms.
de
dc.description.abstract
Als ersten in vivo führten wir eine Untersuchung zur therapeutischen
Wirksamkeit einer direkten AT2R-Stimulation mit C21 im Herzinfarktmodell
(Infarkt durch permanenten Verschluss der linken Koronararterie) in Ratten
durch. C21 (0.01, 0.03 oder 0.3 mg/kg Körpergewicht i.p.) wurde beginnend 24
Stunden nach Infarkt über einen Zeitraum von 7 Tagen gegeben. Im Vergleich zu
Vehikel-behandelten Kontrollen zeigten die C21-behandelten Tiere eine kleinere
Infarktnarbe sowie eine signifikant verbesserte Herzfunktion (gemessen mit
Echokardiographie und intrakardialem Millar Katheter). Im Periinfarktgewebe
und im Plasma war die Expression pro-inflammatorischer Zytokine sowie von
Markern für Apoptose bzw. oxidativen Stress reduziert, was auf anti-
inflammatorische, anti-apoptotische und anti-oxidative Mechanismen des AT2Rs
schließen lässt, die wahrscheinlich grundlegend waren für die verbesserte
Herzfunktion nach Myokardinfarkt. Eine pharmakologische Stimulation des AT2Rs
könnte demnach eine neue Möglichkeit der therapeutischen Intervention mit dem
Renin-Angiotensin-System zur Verbesserung der Herzfunktion nach Infarkt
darstellen.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
myocardial infarction
dc.subject
Ang II type 2 (AT2)
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Angiotensin II type 2 receptor stimulation
dc.contributor.contact
grzesiak@gmx.ch
dc.contributor.firstReferee
Priv.-Doz. Dr. med. E. Kaschina
dc.contributor.furtherReferee
Prof. M. Larhed, Prof. Dr. sc. hum. P. Gohlke
dc.date.accepted
2014-06-22
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000096354-4
dc.title.subtitle
a novel options of therapeutic interference with the renin-angiotensin system
in myocardial infarction?
dc.title.translated
Angiotensin-II-Typ-2-Rezeptor-Stimulation
de
dc.title.translatedsubtitle
eine neue Möglichkeit der therapeutischen Intervention mit dem Renin-
Angiotensin-System zur Verbesserung der Herzfunktion nach Infarkt?
de
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000096354
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000015080
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access