Introduction: For diagnosis and aftercare of patients with urinary bladder carcinoma, urinary markers are urgently required. So far, no single marker with sufficient sensitivity and specificity as well as simple handling has been qualified. One possible approach would be to use multiple markers for the detection of urinary bladder carcinoma.
Material and methods: The aim of this case-control study was to evaluate the performance of an IPA self-developed enzyme-linked immunosorbent assay (ELISA) for survivin, the UBC® rapid test and the combination of both assays. Overall, 292 patients meeting the inclusion criteria, were recruited. Urinary samples of 111 patients with histologically confirmed urinary bladder carcinoma and 133 clinical controls were investigated from January 2014 to July 2015. 48 patients were excluded due to unverified urinary bladder carcinoma (TUR – B additional resection without indication for malignancy as histological correlate). The investigation took place by means of POC test for UBC® and ELISA for survivin. The analysis of the receiver operating characteristic (ROC) was used to assess marker performance. Antibodies produced of recombinant survivin were used to develop a sandwich ELISA. The UBC® rapid test and ELISA for survivin were applied to all urine specimens. Results: The UBC® rapid test showed a sensitivity of 56% and a specificity of 96%. The survivin ELISA showed a sensitivity of 35% with a specificity of 98%. The combination of both assays increased the sensitivity to 66% with a specificity of 95%. For high - grade tumors, the combination showed a sensitivity of 82% and a specificity of 95%.
Conclusion: The combination of the urinary markers UBC® Rapid (cytokeratin 8 + 18) and survivin was even better to differentiate between bladder cancer patients and controls than any marker alone. In particular high-grade and high-risk tumors were detected preferably. It could be demonstrated that both UBC® (p<0,001) and survivin (p<0,001) were measured significantly higher in comparison with the control group. However, the performance of each single marker is moderate and efforts should be made to improve the survivin assay. Further studies with an increased number of patients will be necessary to show whether these results may be confirmed.
Für Diagnose und Nachsorge von Patienten mit Harnblasenkarzinom werden Urinmarker dringend benötigt. Bisher konnte kein alleiniger Marker mit einer ausreichenden Sensitivität, Spezifität und einer einfachen Handhabung qualifiziert werden. Ein möglicher Ansatz wäre, mehrere Marker zur Detektion von Harnblasenkarzinomen heranzuziehen. Material und Methoden: Ziel dieser Fall-Kontroll-Studie war es, die Leistungsfähigkeit eines vom IPA Bochum entwickelten enzymgekoppelten Immunadsorptionstests (ELISA) für Survivin, den UBC® Rapid Test und die Kombination beider Assays zu evaluieren. Insgesamt wurden 292 Patienten, die die Einschlusskriterien erfüllten, rekrutiert. Die Urinproben von 111 Patienten mit histologisch nachgewiesenem Harnblasenkarzinom und 133 klinischen Kontrollen wurden im Zeitraum von Januar 2014 bis Juli 2015 untersucht. 48 Patienten wurden aufgrund eines nicht bestätigten Blasentumors (TUR – B Nachresektion ohne Anhalt für Malignität als histologisches Korrelat) ausgeschlossen. Die Untersuchung erfolgte mittels POC – Test für UBC® Rapid Test und ELISA für Survivin. Die Analyse der Receiver-Operating-Characteristic (ROC) wurde verwendet, um die Markerleistung zu bewerten. Es wurden Antikörper verwendet, die aus rekombinantem Survivin erzeugt wurden, um einen Sandwich-ELISA zu entwickeln. Der UBC® Rapid Test und der ELISA für Survivin wurden auf alle Urinproben angewendet. Ergebnisse: Der UBC® Rapid Test zeigte eine Sensitivität von 56% und eine Spezifität von 96%. Der Survivin-ELISA zeigte eine Sensitivität von 35% mit einer Spezifität von 98%. Die Kombination beider Assays erhöhte die Sensitivität auf 66% mit einer Spezifität von 95%. Bei high - grade Tumoren zeigte die Kombination eine Sensitivität von 82% und eine Spezifität von 95%. Schlussfolgerung: Die Kombination der Urinmarker UBC® Rapid (Zytokeratin 8 + 18) und Survivin konnte noch besser zwischen Harnblasentumorpatienten und Kontrollen unterscheiden als jeder Marker für sich alleine gesehen. Bevorzugt wurden vor allem high grade und high risk - Tumoren detektiert. Es konnte gezeigt werden, dass sowohl UBC® Rapid (p<0,001) als auch Survivin (p<0,001) signifikant höher gemessen wurde im Vergleich zur Kontrollgruppe. Die Leistung jedes einzelnen Markers ist jedoch moderat, und Anstrengungen zur Verbesserung des Survivin-Assays sollten verfolgt werden. Weitere Studien mit einer größeren Patientenzahl müssen zeigen, ob sich diese Ergebnisse bestätigen.