Videospiele sind heutzutage eine der beliebtesten Freizeitaktivitäten. In dieser Studie soll der Effekt zweier Videospiele (Grand Theft Auto V, Die Sims 4) auf Schmerzempathie, Risikoverhalten und volumetrische Hirnmasse untersucht werden. Zudem wurde eine Kontrollgruppe mituntersucht. Die Action-Spieler zeigten weniger Empathie beim zweiten Messzeitpunkt, während alle Gruppen riskanteres Verhalten gezeigt haben. In der Kontrollgruppe war Schmerzempathie positiv korreliert zu Volumenänderungen im posterioren insulären Kortex. Volumenveränderungen im Accumbensareal korrelierten positiv mit risikoreicher Verhalten für die Sims-Spieler. Die Ergebnisse sind nur teilweise hypothesenkonform und bedürfen weitere Untersuchungen.
Videogaming is nowadays one of the most popular free time activities. It is intensively studied for subjects as cognitive improvements, physical fitness, and emotions. In this study we investigate the effect of an action videogame (Grand Theft Auto V) and of a simulation game (The Sims 4) on empathy for pain, risk-taking behavior and volumetric brain measures. Furthermore a control group was considered. The action-game participants showed a lower empathy for pain after training on the videogame. All groups acted riskier on the Balloon Analogue Risk Task at the end of the intervention time. In the control group change of empathy for pain was associated with change in posterior insular volume. In the simulation-game group, increase in risky behavior was associated with volume gains in the accumbeal area. Brain measures were associated to behavioral changes, while we observed unexpected group differences that remain partially unclear and should be further studied.