BoNT/A Detrusorinjektionen sind eine sichere Behandlungsoption für Kinder mit medikamentenrefraktärer neurogener Detrusorhyperaktivität: es konnten in den Jahren keine wesentlichen toxinbedingten Nebenwirkungen gesehen werden. BoNT/A führt zu klaren Verbesserungen in sämtlichen urodynamischen Parametern: Zunahme von Reflexvolumen, maximaler Blasenkapazität und Compliance, und Abnahme des maximalen Detrusordruckes. In unserer Klinik hat sich die BoNT/A Detrusorinjektion bei Kindern mit neurogener Detrusorhyperaktivität als neues und wirksames Instrument etabliert. Es schließt die Lücke bei Patienten, die alleinig auf eine hochdosierte anticholinerge Medikation nicht ausreichend ansprechen, und bei denen ansonsten unmittelbar eine Blasenaugmentation anstehen würde. Therapieversagen kann durch das Auftreten von Antikörpern gegen das BoNT/A bedingt sein. Unser Therapiealgorithmus, bestehend aus einer Kombinationstherapie aus oraler/ intravesikaler/ transcutaner Anticholinergikagabe und ggf. zusätzlicher, ca. 9-monatlich erfolgender BoNT/A Injektion stellt bei den weitaus meisten Kindern/ Jugendlichen eine adäquate Blasendrucksituation sicher.
The standard treatment for neurogenic bladder dysfunctions in children is administration of anticholinergic medication in combination with a intermittend catheteriziation. However, not all patients can be sufficiently stabilized with this established therapy. Botulinum toxins are gaining increasing importance in treating neurogenic and non-neurogenic bladder dysfunctions in children. For my doctoral thesis I studied the efficiency side effects, and causes for failures of this new treatment in case of a neurogenic symptomatic entity. The following points can be concluded: -BoNT/A detrusor injections are a safe treatment option for children with refractory neurogenic detrusor hyperactivity: no significant toxin-related side effects were seen. -BoNT/A leads to a clear improvement in all urodynamic parameters: increase in reflex volume, maximum bladder capacity and compliance, and decrease in maximum detrusor pressure. -Therapy failures can be caused by the occurrence of botulinum toxin antibodies. In our clinic BoNT/A detrusor injection has established itself as a new and effective instrument for children with neurogenic detrusor hyperactivity. It closes the gap for patients who do not respond sufficiently to high-dosage anticholergenic medication only, and for whom the last measure would be bladder augmentation. Our therapy algorithm, consisting of a combined therapy of oral / intravesical / transcutaneous administration of anticholinergics and , if required, additional BoNT/A injection at a nine-month intervals ensures an adequate bladder pressure situation in most children/ adolescents.