dc.contributor.author
Schneider, Daniel
dc.date.accessioned
2018-06-08T03:27:25Z
dc.date.available
2010-02-16
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/15205
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-19393
dc.description
1\. Einleitung S. 3 2\. Einführung in Techno S. 5 2.1 Was ist Techno? S. 5
2.2 Wie funktioniert Techno? S. 8 2.3 Struktur der Technoszene und eigene
Position S. 9 3\. Einführung in die Geschichte Detroits S. 15 3.1 Die
Geschichte der Stadt S. 16 3.2 Die Stadt als Inspiration und Kulisse S. 18 4\.
Die Vorgeschichte von Detroit Techno S. 21 5\. Die Technoszene von Detroit S.
24 5.1 Die erste Generation S. 24 5.2 Die zweite Generation S. 27 5.3 Detroit
House s. 34 6\. Detroit Techno und „schwarze“ Musik S. 36 6.1 „Schwarze“ und
„weiße“ Musik S. 36 6.2 Rockmusik vs. Tanzmusik S. 40 6.3 Ein Beispiel: Simon
Reynolds vs. Jeff Mills S. 43 6.4 Stuart Cosgrove – der radikale Bruch mit der
Vergangenheit S. 48 6.5 Wie „weiß“ sind eigentlich Kraftwerk? S. 52 6.6 Post-
Soul S. 57 6.7 Kodwo Eshun – Düsseldorf als Mississippidelta S. 59 6.8
Afrofuturismus und Posthumanismus S. 61 6.9 Underground Resistance und die
ethnischen Identitäten S. 69 7\. Die Bedeutung von Detroit Techno in der
europäischen Technoszene S. 76 7.1 Die Relevanz des afroamerikanischen
Hintergrundes S. 77 7.2 Distinktionsmerkmal Detroit Techno S. 80 7.3 Detroit
Techno und die „linken Kreise“ S. 85 8\. Techno in den USA – Detroit Techno
und der afroamerikanische Mainstream S. 90 8.1 Techno ist „weiß“ S. 91 8.2
Detroit Techno ist nicht schwarz genug S. 95 8.3 Innovation vs. Tradition S.
96 8.4 Das Problem mit dem Essentialismus S. 99 9\. Schluss S. 106 Glossar S.
108/Literatur S. 112
dc.description.abstract
Techno was created in the 1980s by African-American teenagers in Detroit. This
thesis is about the role the African-American background of the musicians from
Detroit plays in the music and in the way Detroit Techno is perceived. Since
Detroit Techno was influenced by African-American music (funk, soul, disco,
house, jazz) and European music (new wave, electro-pop, italo-disco, ebm,
Kraftwerk) it is a very hybrid form of music that can't easily be classified
as "black" or "white" music. But Detroit Techno is often perceived from an
European point of view as "black" techno and therefore connected to certain
stereotypes, for example as very authentic, "soulful" and "deep". Because of
its origin the music holds an exceptional position in the predominantly white
European techno scene. On the other hand techno isn't a popular kind of music
in the US and mostly ignored by the African-American mainstream. This is
besides other reasons because techno in general is perceived as European
music, and Detroit Techno is seen as too inauthentic for a wider African-
American audience.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
Afro-Amerikanische Kultur
dc.subject
popular culture
dc.subject
African-American culture
dc.subject
cultural studies
dc.subject.ddc
300 Sozialwissenschaften::300 Sozialwissenschaften, Soziologie
dc.title
Detroit Techno und die Frage nach der Hautfarbe
dc.description.edition
korrigierte Version vom 25.01.2010
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-refubium-15205-8
refubium.affiliation
John-F.-Kennedy-Institut für Nordamerikastudien (JFKI)
refubium.affiliation.other
John-F.-Kennedy-Institut für Nordamerikastudien (JFKI) / Abteilung Kultur
refubium.mycore.fudocsId
FUDOCS_document_000000004737
refubium.resourceType.isindependentpub
yes
refubium.mycore.derivateId
FUDOCS_derivate_000000000860
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access