dc.contributor.author
Müller, Sebastian
dc.date.accessioned
2018-06-08T01:34:33Z
dc.date.available
2016-04-29T09:02:34.760Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/13557
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-17755
dc.description.abstract
The present paper describes a method to anonymize trajectories which focuses
on a subsequent automated map construction. A process of automated map
construction is intensively discussed in related work, particularly since the
availability of devices with GPS and Internet access is increasing rapidly.
Furthermore, there are already means to anonymize trajectory data. However,
these concentrate not on a subsequent map construction. The subsequent use of
these anonymized data is mostly data analysis which can, for example, answer
the following questions: What are main traffic flows? Which districts have the
highest number of connections in-between? Within this process detailed data is
destroyed because it is not relevant to answer those questions. However,
detailed data is necessary to provide evidence about a map: With the help of
the exact course of the GPS traces, the exact course of the road can be
deducted, with the analysis of movements turn rules can be created, and with
the variation of the GPS traces the width of the road or the number of lanes
can be determined. With the help of a map construction targeted anonymization
method, which can be integrated in a data collection process, detailed data is
preserved and generic data is dismissed. Important elements are the
identification of proximate trajectories and the aggregation and
representation of trajectories. The evaluation compares the merging of GPS
trajectories to trajectory aggregations. Therefore, particularly multiple
distance measures and multiple merging strategies are compared to each other.
An important conclusion is that little improvements, which are targeted to
solve practical problems, have a stronger impact on the quality of the result
than the application of different distance measures.
de
dc.description.abstract
Die vorliegende Arbeit beschreibt ein Verfahren zur Anonymisierung von
Trajektorien, welches auf eine nachgelagerte automatisierte Kartengenerierung
ausgerichtet ist. Eine automatisierte Kartengenerierung ist in der Literatur
schon oftmals behandelt worden, vor allem seit die Verbreitung von Geräten mit
GPS und Internetzugang zunimmt. Weiterhin gibt es bereits Verfahren zur
Anonymisierung von GPS Spuren. Diese konzentrieren sich aber nicht auf eine
mögliche spätere Verwendung zur Erstellung von Kartenmaterial. Der
nachgelagerte Nutzen dieser anonymisierten Daten besteht vor allem in der
späteren Datenanalyse, z.B. der Beantwortung von folgenden Fragen: Was sind
hauptsächliche Verkehrsströme? Zwischen welchen Stadtgebieten gibt es die
meisten Verbindungen? Dabei werden Detaildaten vernichtet, da sie für die
Beantwortung nicht relevant sind. Diese Daten sind aber wichtig, um Aussagen
über eine Karte zu treffen: Durch den genauen Verlauf von GPS Spuren kann auf
den Straßenverlauf geschlossen werden, durch das Erkennen von Bewegungen
können Abbiegevorschriften erstellt werden und durch die Varianz von GPS
Spuren kann die Straßenbreite oder die Anzahl der Spuren ermittelt werden. Mit
einem speziell dafür ausgerichtetem Anonymisierungsverfahren, welches in einen
Datensammelprozess eingebunden werden kann, werden Detailinformationen
erhalten und übergeordnete Informationen verworfen. Wichtige Bestandteile sind
die Erkennung von zusammengehörigen Trajektorien und die Zusammenfassung und
Repräsentation von Trajektorien. Die Evaluation vergleicht das Zusammenführen
von GPS Spuren zu Aggregationen. Dabei werden insbesondere mehrere Distanzmaße
und mehrere Strategien zur Zusammenführung miteinander verglichen. Eine
wesentliche Aussage ist, dass kleinere Verbesserungen, welche darauf
ausgerichtet sind, konkrete Probleme zu lösen, einen größeren Beitrag zu der
Ergebnisgüte leisten können als die Anwendung unterschiedlicher Distanzmaße.
de
dc.format.extent
141 Seiten
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
map construction
dc.subject.ddc
000 Informatik, Informationswissenschaft, allgemeine Werke
dc.title
Map Construction Targeted Trajectory Anonymization
dc.contributor.contact
sebastian.mueller@fu-berlin.de
dc.contributor.firstReferee
Prof. Agnès Voisard (Ph.D.)
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dieter Pfoser (Ph.D.)
dc.date.accepted
2015-10-21
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000101878-6
dc.title.translated
Zusammenfassung von Trajektorien zur Kartenerstellung
de
refubium.affiliation
Mathematik und Informatik
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000101878
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000019068
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access