dc.contributor.author
Moser, Franziska
dc.date.accessioned
2018-06-08T00:49:51Z
dc.date.available
2013-10-15T11:58:34.250Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/12511
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-16709
dc.description
Abstract Zusammenfassung Chapter 1: Introduction 1 Chapter 2: Social
construction of gender-(un)fairness – The educational level 8 Study 1: Subtile
und direkte Mechanismen der sozialen Konstruktion von Geschlecht 29 Study 2:
How gender-fair are German schoolbooks in the 21st century? 50 Study 3: Are
there signs of change? 78 Chapter 3: Social construction of
gender-(un)fairness – The individual level 96 Study 4: Who uses gender-
inclusive language? 99 Chapter 4: General Discussion 127 References 147
Curriculum vitae 168 List of publications 170 Appendix 171 Erklärung
dc.description.abstract
The issues of gender roles, gender development and gender equality have been
subject to research for several decades. Many studies have shown that
traditional gender roles still prevail, if to a lesser extent than in past
decades. Also indices of gender equality still point to gaps in the economic
and political participation of female and male persons. Communication is an
important means of transmitting and preserving gender-stereotypical beliefs.
To increase our knowledge about gender fairness, the present research examined
two ways in which communication may foster or decrease gender stereotypes and
gender-unfairness: educational material and individual language use. Inspired
by feminist movements in the late 1960s and early 1970s, first studies
investigated the gender depictions in books for children. They criticised an
overall predominance of male characters. The present dissertation aimed at
providing data from currently used schoolbooks by analysing gender depictions
and gender-related language in schoolbooks for Germany and England. Results
revealed that the depictions in German schoolbooks tend to be more balanced,
while English educational material contains considerable imbalances. The
second part of the present research focused on the individual level and
investigated the use of gender-(un)fair language. Studies on gender-fair
language have shown that gender-fair forms enhance the cognitive
representation of female persons and reduce gender stereotypes. Therefore we
conducted several experiments investigating the language use of participants
and possible influencing variables. Results revealed that attitudes,
intentions, and frequency of past behaviour are relevant predictors for the
use of gender-fair language. The general discussion summarises the main
results of the present studies, sketches aspects that are relevant for future
research and describes practical implications for the social construction of
gender-fairness.
de
dc.description.abstract
Das Dissertationsprojekt umfasst vier Studien zum Thema Gleichstellung,
Geschlechterrollen und Kommunikation. Ausgangslage sind zum einen Indikatoren
zur Gleichstellung der Geschlechter, welche nach wie vor auf ein
Ungleichgewicht zwischen Frauen und Männern bezüglich ihrer Beteiligung im
wirtschaftlichen und politischen Sektor aufweisen (z.B. World Economic Forum,
2012). Zum anderen hat die Forschung der vergangenen Jahrzehnte aufgezeigt,
dass durch die Bildung von Geschlechterstereotypen, Erwartungen und Normen
bezüglich des Verhaltens von weiblichen und männlichen Personen gebildet
werden. Bereits Kinder erwerben früh Wissen zu Geschlecht, welches sich über
die Jahre der Entwicklung hinweg von rigiden zu flexibleren Vorstellungen
entwickelt. Geschlechterstereotypen werden über Medien und interpersonale
Kommunikation vermittelt und tragen oft zur Erhaltung dieser bei. Ein
wichtiger Aspekt dieses Dissertationsprojektes ist die Kommunikation, genauer
geschlechtergerechte Sprache. Die Verwendung des generischen Maskulinums (z.B.
Schüler, zur Bezeichnung von männlichen Personen, aber auch
gemischtgeschlechtlichen Gruppen oder Personen mit unbekanntem oder
unspezifischem Geschlecht) wird seit Jahren von Seiten der feministischen
Linguistik kritisiert. Die Kritik bezieht sich insbesondere darauf, dass durch
die Verwendung des generischen Maskulinums Frauen in der Sprache nicht
sichtbar sind, weil sie nicht explizit genannt werden. Die für dieses
Dissertationsprojekt durchgeführten Studien sollen einerseits einen Überblick
über (1) Geschlechter(un)gerechtigkeit in Unterrichtsmaterialien und
andererseits (2) zu Einflussfaktoren eines geschlechtergerechten
Sprachgebrauch aufzeigen. Das Ziel von Studie 1 war die Erstellung eines
Kategoriensystems zur Erfassung von Geschlechterdarstellungen in Texten und
Bilder in aktuell verwendeten Deutsch- und Mathematikbücher in Deutschland. In
Studie 2 wurde das in Studie 1 entwickelte Kategoriensystem auf neun Deutsch-
und neun Mathematikbücher der Klassenstufen eins, drei und fünf angewendet. In
Studie 3 lag der Fokus auf Lehrmittel für englische Schulkinder im Alter von 5
bis 9 Jahren. Das Ziel der vierten Studie war, herauszufinden, welche Faktoren
einen geschlechter(un)gerechten Sprachgebrauch beeinflussen und ob Personen
geschlechtergerechte Sprache oder das generische Maskulinum verwenden.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
gender-fair language
dc.subject
gender stereotypes
dc.subject
language production
dc.subject.ddc
100 Philosophie und Psychologie::150 Psychologie
dc.title
Social Construction of Gender-(un)fairness
dc.contributor.contact
franziska.moser@fu-berlin.de
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. Bettina Hannover
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. Sabine Sczesny
dc.date.accepted
2013-07-05
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000095308-9
dc.title.subtitle
An Analysis of Educational Material and Individual Language Use
dc.title.translated
Soziale Konstruktion von Geschlechter(un)gerechtigkeit
de
refubium.affiliation
Erziehungswissenschaft und Psychologie
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000095308
refubium.note.author
Aus Copyrightgründen sind die Zeitschriftenartikel hier nicht online
veröffentlicht.
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000014187
dcterms.accessRights.dnb
free
dcterms.accessRights.openaire
open access