dc.contributor.author
Dam, Quoc Phoi
dc.date.accessioned
2018-06-07T15:28:49Z
dc.date.available
2014-06-23T12:36:18.886Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/1137
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-5339
dc.description.abstract
Although there is much evidence indicating that cerebral activation patterns
in response to disease-related stimuli measured by functional Magnetic
Resonance Imaging (fMRI) may be used as criteria for diagnosis as well as
prognosis, the application of fMRI as biomarkers in alcohol dependence remains
challenging. The aim of this dissertation was to develop a framework which
enables the identification of alcohol dependence as well as the prediction of
relapse risk in clinical practice using fMRI, namely (1) Specifying important
brain regions in fMRI classification; (2) Approaching imaging; (3) Validating
the approach. The first analysis in this dissertation focused on the
identifiability of important brain regions for the classification. This study
was conducted on 50 alcoholic patients and 57 healthy controls. The results
showed the outperformance of diagnostic classification (patient vs. healthy)
on the activation images of functional regions of interest (ROIs) collected
from important brain structures in alcohol dependence, e.g. from the ventral
striatum (VS, 63.9% accuracy); the anterior cingulate cortex (ACC, 62.8%
accuracy) compared to those from the whole brain (61.8%, accuracy); the
prefrontal cortex (PFC, 51.8% accuracy). The evidence suggests the
practicality of functional ROI analyses in fMRI classification using
multivariate methods such as support vector machine (SVM). The second analysis
referred to the applicability of such an approach to the relapse prediction.
This study was conducted on 40 patients including 20 relapsers and 20
abstainers drawn randomly from the 50 alcoholic patients used in the first
study and followed up six months after detoxification. The results showed that
the prediction using the activation images of VS, ACC and insula achieved high
accuracies (63.7%, 58.1% and 71.5%, respectively). In addition, the activation
images of VS and ACC recorded in the right hemisphere were more predictive
than those in the left hemisphere (75.9% and 68.2% vs. 53.1% and 58.9%
accuracy, respectively); and a combination of the individual predictions from
these ROIs including the right VS, right ACC and bilateral insula gave a
better prediction (76.9% accuracy; p<0.0001). The third analysis offered an
imaging approach. This study was conducted using the data of the second study.
The method was centered on the ranking index characterizing the degree of
separation of activation images between the two classes investigated. The
results showed reliability and certainty of the index through the
characteristics of convergence and the strong and positive correlation between
it and outputs of the SVM classifiers. Further, based on the ranking indices
of the activation images of the right VS, right ACC and bilateral insula, the
relapse prediction for the patients achieved 80%, 72.5% and 70% accuracy,
respectively (p=0.00002, p=0.0011 and p=0.0032). In order to examine
applicability of the approach in clinical practice, the two pilot analyses
were conducted on the data of the third study. The first pilot analysis
involved the monitoring of disease progression after withdrawal using spectral
representation of the cerebral activations. The results showed a significant
difference in the spectrum of activation images of the VS when comparing the
patients with and without drinking relapse. The second pilot analysis was
captured on correlative relationships between imaging and clinical variables
with the aim of validating the data on the behaviour of patients, which can
make an inference of the analyzed brain disorder more reliable. The results
disclosed a moderate correlation between the ranking index and the visual
analog rating scale of thirst and hunger (VAS-TH) on the basis of activation
data of the right VS, the right ACC and bilateral insula (e.g. for the insula,
R=-0.674; p=0.003). Despite several methodological limitations, the presented
data show the relevance of specific brain regions to the diagnosis and
prediction of the progression of alcohol dependence using fMRI. The data are
the first basis for further research on the question of whether fMRI-based
biomarkers can attain a clinical significance in the diagnosis and prognosis
of neuropsychiatric disorders.
de
dc.description.abstract
Trotz zahlreicher Hinweise darauf, dass die zerebralen Aktivierungsmusterin
der funktionellen Magnetresonanztomographie (fMRI) in Reaktion auf
krankheitsassoziierte Stimuli zur Diagnostik und Prognose verwendet werden
könnten, wird das fMRI zur Bestimmung von Biomarkern der Alkoholabhängigkeit
in der Praxis bisher nicht angewendet. Das Ziel dieser Dissertation war die
Entwicklung von Voraussetzungen, die die Identifizierung von
Alkoholabhängigkeit und auch die Vorhersage des Rückfallrisikos in der
klinischen Praxis mittels fMRI ermöglicht. Diese Arbeit beinhaltet (1) die
Identifizierung wichtiger Hirnregionen (ROI; region of interest) im Prozess
der diagnostischen und prognostischen Klassifikation von fMRI; (2) die
Anwendung der Bildgebung und (3) die Validierung der Methode. Die erste
Analyse in dieser Dissertation fokussiert auf die Identifizierbarkeit von
Hirnregionen (ROIs), die für die Klassifikation bedeutsam sind. Diese Studie
wurde an 50 alkoholkranken Patienten und 57 gesunden Kontrollen durchgeführt.
Die Ergebnisse zeigten die Überlegenheit der Güte der diagnostischen
Klassifikation (Patienten vs Gesunde) mittels funktioneller ROIs z.B. für das
ventrale Striatum (VS, 63.9% Genauigkeit), das vorderer Cingulum (ACC, 62.8%
Genauigkeit) im Vergleich zur Klassifikationsgenauigkeit mittels der
Gesamthirndaten (61.8% Genauigkeit) oder des präfrontalen Cortex (PFC, 51.8%
Genauigkeit). Diese Daten legen die praktische Anwendbarkeit von funktionellen
ROI Analysen auf das fMRI mit Hilfe multivariaten Methoden wie Support Vector
MachineVerfahren (SVM) nahe. Die zweite Analyse bezieht sich auf die
Anwendbarkeit der Methode auf die Vorhersage eine Trinkrückfalls. Diese Studie
wurde bei 40 Patienten, aufgeteilt in 20 abstinente und 20 rückfällige
Patienten durchgeführt. Die Patienten wurden zufällig aus den 50
alkoholkranken Patienten in der ersten Studie ausgewählt und nach der
Entgiftung über einen sechs monatigen Verlauf nachuntersucht. Die
Klassifikationsergebnisse zeigten, dass die Aktivität des VS, des ACC und der
Insula eine hohe Genauigkeit in der Rückfallvorhersage mit 63.7%, 58.1% und
71.5% besitzen. Hier beizeigten das rechte VS und das rechte ACC höhere
prädiktive Werte als dieselben Strukturen in der linken Hemisphäre (75.9% und
68.2% im Vergleich zu 53.1% und 58.9%). Eine Kombination aus dem rechten VS,
dem rechten ACC und der bilateralen Insula ergab eine bessere Vorhersage
(76.9% Genauigkeit, p<0.0001). Die dritte Analyse fokussiert auf die Anwendung
der Bildgebungsverfahren und verwendet die Daten aus der zweiten Studie. Die
Methode basiert auf einem Ranking-Index, dem Grad der Aktivierungsunterschiede
zwischen den zu trennenden Klassen. Die Ergebnisse zeigten eine gute
Reliabilität und Genauigkeit des Index welche durch hohe Konvergenz und deren
hoher Korrelation mit den Ergebnissen der SVM Klassifikatoren charakterisiert
ist. Weiterhin erreicht die Rückfallvorhersage für den Patienteneine
Genauigkeit von 80%, 72.5% und 70% (p=0.00002, p=0.0011 und p=0.0032), wenn
die Vorhersage auf den Ranking-Indizes der Aktivierungsmuster des rechten VS,
rechten ACC oder der bilateralen Insula basiert. Zur Überprüfung und
Validierung des Klassifikationsansatzes auch in der klinischen Praxis wurden
zwei Pilot-Analysen durchgeführt. Basis dieser Analysen waren die Daten der
dritten Studie. Basis dieser Analysen waren die Daten der dritten Studie. Die
erste Pilotanalyse umfasste das Monitoring des Krankheitsverlaufes nach Entzug
mittels der spektralen Darstellung der zerebralen Aktivierungen. Es zeigte
sich ein signifikanter Unterschied in den Spektren des VS beim Vergleich der
Patienten mit und ohne Trinkrückfall. Die zweite Pilot-Analyse zielte auf das
Erfassen on korrelativen Zusammenhängen zwischen Bildgebung und klinischen
Parametern ab mit dem Ziel einer Validierung an den Verhaltensdaten der
Patienten. Die Ergebnisse zeigten eine mittelgradige Korrelation zwischen dem
Ranking-Index und dem durch eine visuelle Analogskala gemessenen Grad von
Durst und Hunger (VAS-TH) auf der Basis Aktivierungsdaten des rechten VS, des
rechten ACC und der bilateralen Insula (z. B. für die Insula, R=-0.674,
p=0.003). Trotz einiger methodischer Limitationen zeigen die vorgestellten
Daten die Relevanz bestimmter Hirnregionen für die Diagnostik und die
Vorhersage des Verlaufes bei Alkoholabhängigkeit mit Hilfe des fMRI. Die Daten
sind eine erste Grundlage für die weitere Forschung zur Frage inwieweit fMRI
basierte Biomarker bei der Diagnostik und Prognose neuropsychiatrischer
Störungen eine klinische Bedeutung erlangen kann.
de
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
alcohol dependence
dc.subject
relapse prediction
dc.subject
ROI combination
dc.subject
Bayesian inference
dc.subject
discernibility level
dc.subject.ddc
600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit
dc.title
Diagnostic classification and relapse prediction in alcohol dependence using
fMRI
dc.contributor.contact
damquocphoivn@yahoo.com.vn
dc.contributor.inspector
N. N.
dc.contributor.firstReferee
N. N.
dc.date.accepted
2014-06-22
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000096698-5
dc.title.subtitle
from classification algorithm to imaging approach
dc.title.translated
Diagnostische Klassifikation und Rückfallvorhersage bei Alkoholabhängigkeit
mittels fMRI
de
dc.title.translatedsubtitle
vom Klassifikationsalgorithmus zur Anwendung der Bildgebung
de
refubium.affiliation
Charité - Universitätsmedizin Berlin
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000096698
refubium.mycore.derivateId
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open access