Ventilated preterm infant lungs are highly vulnerable for lung over- distension, atelectasis and shear stresses, which can cause VILI and have been associated with the pathogenesis of BPD. The careful monitoring of the delivered VT and ventilation settings are the prerequisite for a lung protective mechanical ventilation. However, VT can be misleading in the presence of ET leakage which was not uncommon due to the widely use of uncuffed ET in mechanically ventilated neonates to protect airways The aims of the thesis were to investigate the relationship between ET leakages and the displayed ventilatory and lung mechanics parameters by an in-vitro study using a mechanical lung model and three different ventilators. Furthermore, the incidence, extent and factors affecting the displayed ET leakage in routine clinical practice were investigated in a retrospective study using patients’ medical records of mechanically ventilated neonates.
Bei beatmeten Frühgeborenen sind die Lungen sehr empfindlich gegenüber Überdehnung, Atelektasen und alveolären Scherkräften. Diese Faktoren sind auch wesentlich an der Entstehung einer ventilator induced lung injury (VILI) und der Pathogenese der Bronchopulmonalen Dysplasie (BPD) beteiligt. Die sorgfältige Überwachung des Beatmungsvolumens und anderer Beatmungsparameter ist daher die Voraussetzung für eine lungenschonende Beatmung. Die bei Neugeborenen üblichen ungeblockten Beatmungstuben können aber zu mehr oder weniger großen Tubuslecks führen, was das Beatmungsmonitoring erheblich beeinflusst. Ziel dieser Arbeit war daher die in-vitro Untersuchung des Einflusses von Tubuslecks auf die Messung von Beatmungsvolumen und Atemmechanik sowie die Ermittlung der Häufigkeit und Größe von Tubuslecks und deren Einflussfaktoren durch retrospektive Auswertung von Patientenakten.