dc.contributor.author
Schmidt, Ina
dc.date.accessioned
2018-06-07T23:35:54Z
dc.date.available
2015-06-12T08:32:59.692Z
dc.identifier.uri
https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/10695
dc.identifier.uri
http://dx.doi.org/10.17169/refubium-14893
dc.description.abstract
Knowledge transfer is a critical factor of a firm in its ability to rapidly
respond to change, innovate and achieve competitive success. In order to
achieve successful knowledge transfer the process needs to be governed
effectively. Current research analyses the effective governance of knowledge
transfer only on a macro level of explanation. Direct effects of governance
mechanisms on the success of knowledge transfer tried to be explained and
proved. Thereby it is neglected that knowledge transfer always occurs between
individuals. This motivates this thesis to apply the general model of social
science explanation and the theory of work performance as its theoretical
basis. It analyses how governance mechanisms affect the success of knowledge
transfer from supplier to buyer by influencing the motivation, the ability,
and the opportunity of the buyer to receive knowledge. Special interest is
also placed on the effects of knowledge characteristics within these
relationships. The subject of the empirical analysis is knowledge transfer in
consultant-customer relationships. 101 projects of a German consultancy are
analyzed by using a PLS based SEM. The results show that motivation is the
central factor to explain successful knowledge transfer. It explains that only
relational governance matters to manage the knowledge transfer. Formal
governance has no effect on the success of knowledge transfer. The investment
in relational governance needs to be highest for specific knowledge followed
by tacit knowledge. Transferring complex knowledge provides savings option for
the investment in governance. In addition to knowledge characteristics, also
the phase of the knowledge transfer matters to design efficient governance.
Relational governance has to be increased during the knowledge transfer
process because its marginal utility diminishes from stage 3 to stage 4 of the
knowledge transfer. These results close a research gap in governance of
knowledge transfer for different types of knowledge. In addition, it opens a
promising research arena by initially integrating the micro level in the
explanation of knowledge transfer, which was dominated by macro level
explanations so far.
de
dc.description.abstract
Die Fähigkeit, Wissen effektiv zu transferieren, ist ein kritischer
Erfolgsfaktor von Unternehmen, um auf Veränderungen schnell zu reagieren,
Innovationen zu entwickeln und so am Markt erfolgreich zu sein. Ein
erfolgreicher Wissenstransfer muss effektiv gesteuert werden. Die Steuerung
von Wissenstransfer wird in bisherigen Forschungsarbeiten lediglich auf einem
Makro-Level analysiert. Es wird versucht, direkte Einflüsse von Steuerungs-
mechanismen auf den Erfolg eines Wissenstransfers nachzuweisen. Dabei wird
außer Acht gelassen, dass Wissenstransfer immer zwischen Menschen erfolgt.
Daher nimmt diese Arbeit das „general model of social science explanation“ und
die „theory of work performance“ als theoretisches Fundament. Sie analysiert
wie Steuerungsmechanismen die Motivation, die Fähigkeit und die Gelegenheit
des Empfängers, Wissen aufzunehmen, beeinflussen und somit den Erfolg des
Wissenstransfers steuern. Dabei berücksichtigt sie auch die Einflüsse
unterschiedlicher Wissensarten. Gegenstand der Analyse ist der Wissenstransfer
in Käufer-Verkäufer-Beziehungen. 101 Projekte einer deutschen
Unternehmensberatung werden empirisch analysiert und mit einem PLS
Strukturgleichungsmodell ausgewertet. Die Arbeit stellt fest, dass die
Motivation des Wissenskäufers die zentrale Größe ist, um die erfolgreiche
Steuerung von Wissenstransfer zu erklären. Motivation erklärt, dass lediglich
relationale Steuerungsmechanismen einen Effekt auf den Transfererfolg ausüben.
Formale Steuerungsmechanismen sind nicht wirksam. Die Art des Wissens be-
einflusst die notwendige Menge an Steuerung: Der Transfer von spezifischem
Wissen erfordert die größte Investition in relationale Steuerungsmechanismen
gefolgt von dem Transfer von implizitem Wissen. Bei komplexem Wissen können
relationale Steuer-ungsmechanismen reduziert werden. Für die effiziente
Gestaltung der Steuerungs-mechanismen ist ferner die Phase des
Wissenstransfers zu berücksichtigen. Die Steuerung ist in der letzten Phase
des Transferprozesses zu steigern, um den Wissenstransfer erfolgreich zu
beenden. Mit diesen Ergebnissen schließt die Arbeit eine Forschungslücke in
der Steuerung des Wissenstransfers von unterschiedlichen Wissensarten. Des
Weiteren eröffnet sie eine vielversprechende Forschungsarena indem sie
erstmalig die Mikro-Ebene in die Er-klärung des, bislang lediglich
makroskopisch analysierten, Wissenstransfers analysiert.
de
dc.format.extent
XII, 392 S.
dc.rights.uri
http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen
dc.subject
Knowledge transfer
dc.subject
knowledge characteristics
dc.subject.ddc
300 Sozialwissenschaften::330 Wirtschaft
dc.title
Managing the knowledge leveraging paradox
dc.contributor.contact
ina.nordsiek@gmail.com
dc.contributor.firstReferee
Prof. Dr. Thomas Mellewigt
dc.contributor.furtherReferee
Prof. Dr. Carolin Decker
dc.date.accepted
2015-04-24
dc.identifier.urn
urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000099232-0
dc.title.subtitle
Governance for the intended transfer of knowledge in the consultant industry
dc.title.translated
Management des Paradoxons der vorteilhaften Wissensnutzung
de
dc.title.translatedsubtitle
Steuerung des beabsichtigten Transfers von Wissen in der Beratungsbranche
de
refubium.affiliation
Wirtschaftswissenschaft
de
refubium.mycore.fudocsId
FUDISS_thesis_000000099232
refubium.mycore.derivateId
FUDISS_derivate_000000017177
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free
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open access