In recent years, utilization of emergency departments (EDs) has increased continuously, both in Germany and internationally. Inappropriate use of EDs is believed to be partly responsible for this trend. The topic of doctor-patient interaction (DPI) has received little attention in research. However, successful DPI is not only important for adherence and treatment success, but also for the satisfaction of medical staff. This non-interventionl cross-sectional study attempts to identify factors influencing physicians' satisfaction with DPIs, with a particular focus on the appropriate utilization of EDs and verbal communication. We carried out tripartite data collection in three EDs of major referral hospitals in Berlin between July 2017 and July 2018. Migration experience, communication and language problems, level of education, and a large gap between physicians' and patients' perceived urgency regarding the utilization of EDs influence the quality of the doctor-patient relationships and interactions.
In den letzten Jahren hat die Inanspruchnahme von klinischen Notaufnahmen (KNA) sowohl in Deutschland als auch international kontinuierlich zugenommen. Es wird angenommen, dass unangemessene Inanspruchnahmen von KNA mitverantwortlich für diesen Trend sind. Das Thema Arzt-Patient-Interaktion (API) ist in diesem Zusammenhang in der Forschung bisher wenig beachtet worden. Eine erfolgreiche API ist aber nicht nur für die Adhärenz und den Behandlungserfolg wichtig, sondern auch für die Zufriedenheit des medizinischen Personals. Im Rahmen einer nichtinterventionellen Querschnittsstudie wurden Einflussfaktoren auf die Zufriedenheit von Ärzten mit der API identifiziert, mit einem besonderen Fokus auf der angemessenen Nutzung von KNA und der verbalen Kommunikation. Zwischen Juli 2017 und Juli 2018 wurde in 3 großstädtischen KNA in Berlin eine dreigliedrige Datenerhebung durchgeführt. Migrationserfahrung, Kommunikations- und Sprachprobleme, Bildungsniveau und eine erhebliche Diskrepanz bei der wahrgenommenen Dringlichkeit der KNA-Inanspruchnahme beeinflussen die Qualität der Arzt-Patient-Beziehung und der Interaktion.