Die evidenzbasierte, leitliniengerechte Therapie der paVK IIb besteht in der Durchführung einer konservativen Trainingstherapie. Viele Patienten in diesem Stadium werden auch mittels PTA oder operativ mittels Bypass- oder Ausschälungseingriffen behandelt. Diese Untersuchung vergleicht die Patientenzufriedenheit bei diesen verschiedenen Therapiemodi.Methode: Es wurden insgesamt 666 Patienten mit paVK IIb , die 2001-2003 im Franziskuskrankenhaus Berlin monotherapiert (nur ein Modus) wurden, klinische und demographische Ausgangsdaten und posthospitale Befunde sowie die Patientenzufriedenheit erfasst und vergleichend untersucht. Ergebnis: Die Patientenzufriedenheit korreliert hochsignifikant mit der Gehstrecke im Nachbeobachtungszeitraum, insgesamt sind interventionel behandelte Patienten (höchste Gehstrecke) zufriedener, ohne dass sie häufiger retherapiert werden mußten. Die Patientenzufriedenheit als "weicher" Parameter sollte bei der Therapiewahl mehr Berücksichtigung finden.
Evidence-based and guideline-conforming treatment of claudication in Fontaine stage IIb due to peripheral artery disease is basically conservative. However, many patients in Fontaine stage IIb disease are treated also treated surgically, e.g. with bypass operations or endarterectomy, or with endovascular methods (angioplasty and variations thereof ). The present study compares patient satisfaction with these three therapy modalities. Methods: 666 patients with Fontaine IIb claudication due to PAD who were treated between 2001 to 2003 as inpatients at the Franziskus Hospital Berlin with one of the above mentioned modalities, were analyzed. Clinical, demographic and post-treatment data were collected , and patient satisfaction was measured in retrospect 40 months after actual treatment. Results: satisfaction with a given therapy correlated with the long-term improvement in walking distances. Patients treated with angioplasty had highest walking distance gain and a higher satisfaction level. The need for repeat therapies was equivocal; in all therapy groups, about one quarter needed retreatment. The "soft" parameter "patient satisfaction with treatment modality" should be recognized more clearly and be incorporated into decision pathways for claudication treatment.