This study aimed at investigating association between exposure to private news and current affairs TV channels and political socialization of young urban Pakistanis (N=300). Exposure to private news TV channels along with state-controlled news TV channels, public and private news radio channels, newspapers, weekly and monthly magazines and social media (Facebook, Twitter and WhatsApp) was measured. Political socialization was operationalized as political interest, internal political efficacy and political participation (electoral and non-electoral). Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data. Descriptive analysis revealed that private TV news channels were the dominant source of political information for the participants of the study. In inferential analysis, news consumption variables of each medium, was separately regressed with political interest, internal political efficacy and political participation. The findings revealed that among all the sources of news and current affairs, exposure only to private news TV channels were positively associated with political interest, internal political efficacy, and non-electoral political participation. Exposure to news and current affairs on any medium had no association with electoral (voting) participation of the respondents.
Die vorliegende Studie untersucht den Zusammenhang zwischen der Nutzung privater Fernsehnachrichtenprogramme und der politischen Sozialisation junger pakistanischer Menschen im urbanen Umfeld (N=300). Die Nutzung dieser privaten Fernsehnachrichtenkanäle wurde gemeinsam mit der Nutzung staatlicher und privater Nachrichtenradioprogramme, Zeitungen, Wochen- und Monatsmagazinen sowie sozialer Medien (Facebook, Twitter und WhatsApp) erhoben. Politische Sozialisation wurde operationalisiert als politisches Interesse, innenpolitische Wirksamkeit und politische Partizipation (Wahl und Nicht-Wahl). Die Daten wurden sowohl deskriptiv als auch mit Hilfe von Inferenzstatistik ausgewertet. Die deskriptive Analyse ergab, dass sich die Teilnehmenden der Studie überwiegend über private TV-Nachrichtenkanäle politisch informierten. Anhand einer Regression wurde der Nachrichtenkonsum pro Medium separat mit dem politischen Interesse, der internen politischen Wirksamkeit und der politischen Beteiligung analysiert. Die Ergebnisse zeigen, dass von allen Quellen für Nachrichten und aktuelle Ereignisse nur die Nutzung privater TV-Nachrichtenkanäle positiv mit politischem Interesse, interner politischer Wirksamkeit und politischer Partizipation außerhalb von Wahlen assoziiert ist. Die Informationsnutzung zeigte für kein Medium einen Zusammenhang mit der Wahlbeteiligung der Befragten.