Introduction: Elevated bilirubin levels due to biliary tract obstruction and/or liver metastasis are common problems in patients with advanced pancreatic adenocarcinoma (APC). Therapeutic options are very limited because of lack of studies. The toxicity and safety of using the combination of gemcitabine and nanoparticle albumin-bound paclitaxel (nab-P+Gem) in patients with hyperbilirubinemia was assessed within our retrospective study. Methods: Patients with APC treated at our institution with nab-paclitaxel and gemcitabine between December 2012 and December 2015 were screened for elevated bilirubin level and analyzed with respect to safety and survival. Their treatment regimens were recorded. The patients were divided into three groups according to respective levels of bilirubin (A: 1.2-3 mg/dl, B: 3-5 mg/dl and C: > 5 mg/dl). Results: We selected 29 out of 168 patients which met the criteria treated in our hospital. Median overall survival (mOS) for all the patients was 11.7 (95% CI: 6.8-14.0) months. In the groups A, B and C, mOS was 11.8 (95% CI: 6.5-16.5), 9.2 (95% CI: 1.1-N/A) and 11.8 (95% CI: 5.9-20.0) months respectively. We didn’t observe significant changes in non-hematological or hematological markers after administration of nab-P+Gem in patients with an elevated bilirubin level. Conclusion: The patients with APC and hyperbilirubinemia could benefit from treatment with Nab-paclitaxel/ gemcitabine. Furthermore, our study shows that the combination of nab-P+Gem seems to be a feasible therapy option, if administrated on individual basis.
Einführung: Aufgrund von Gallengangsobstruktionen und/ oder Lebermetastasen erhöhte Bilirubinwerte stellen ein häufiges Problem bei Patienten mit Adenokarzinom des Pankreas (APC) dar. Mangels suffizienter Studienlage sind die Therapieoptionen beschränkt. In unserer retrospektiven Studie wurden die Toxizität und Sicherheit der Kombinationstherapie mit Gemcitabin und an Albumin-Nanopartikel gebundenes Paclitaxel (nab-P+ Gem) in Patienten mit Hyperbilirubinämie evaluiert. Methoden: Eingeschlossen wurden an APC erkrankte Patienten, welche an unserem Institut mit nab- Paclitaxel und Gemcitabin zwischen Dezember 2012 und Dezember 2015 behandelt wurden und erhöhte Bilirubinwerte aufwiesen. Diese wurden hinsichtlich Sicherheit und Überleben analysiert. Das jeweilige Behandlungsschema wurde dokumentiert. Die Patienten wurden in Abhängigkeit von Bilirubinwerten in drei Gruppen unterteilt (A: 1.2-3 mg/dl; B:3-5 mg/dl und C: >5 mg/dl). Ergebnisse: 29 von 168 in unserem Institut behandelte Patienten erfüllten die oben genannten Kriterien. Das mediane Überleben (mOS) betrug für alle Patienten 11.7 (95% KI: 6.8-14.0) Monate. In den Gruppen A, B und C lag das mOS bei 11.8 (95% CI: 6.5-16.5), 9.2 (95% KI: 1.1- NA) und 11.8 (95% KI: 5.9- 20.0) Monaten. Signifikante Änderungen der nichthämatologischen und hämatologischen Marker nach Verabreichung von nab-P+ Gem an Patienten mit erhöhten Bilirubinwerten wurden nicht beobachtet. Schlussfolgerung: Patienten mit APC und Hyperbilirubinämie könnten von einer Therapie mit nab-Paclitaxel/ Gemcitabin profitieren. Weiterhin zeigt unsere Studie, dass die Kombination nab-P+ Gem eine verträgliche Therapieoption darstellt sofern diese auf individueller Basis verabreicht wird.