Objective: To assess anatomical risk factors in patients after lateral patellar dislocation (LPD) and controls using MRI. METHODS: MR images of 186 knees after LPD and of 186 age- and gender-matched controls were analysed. The presence of trochlear dysplasia was assessed by evaluation of trochlear inclination, facet asymmetry, and trochlear depth; patella alta was evaluated by the Insall-Salvati index and Caton-Deschamps index; the lateralised force vector was measured by the tibial tuberosity-trochlear groove (TT-TG) distance. RESULTS: Compared with controls, dislocators had significantly lower values for all three parameters of trochlear dysplasia (-32 %, -32 %, -44 %) and significantly higher values for patella alta (+14 %,+13 %) and TT-TG (+49 %) (all P < 0.001). Trochlear dysplasia was observed in 112 dislocators (66 %), of whom 61 (36 %) additionally had patella alta and 15 (9 %) an abnormal TT-TG. As isolated risk factors, patella alta (15 %) and abnormal TT-TG (1 %) were rare. Only 25 dislocators (15 %) had no anatomical risk factors. Trochlear dysplasia in conjunction with abnormal TT-TG or patella alta is associated with a 37- and 41-fold higher risk. CONCLUSION: Most dislocators have anatomical risk factors, varying in severity and constellation.
Ziel: Die Evaluation von anatomischen Risikofaktoren bei Patienten nach lateraler Patellaluxation und einer Kontrollgruppe mittels MRT. Methoden: MRT- Bilder von 186 Kniegelenken nach lateraler Patellaluxation und von 186 Alters- und geschlechts-gematchten Kontrollen wurden analysiert. Das Auftreten einer Trochleadysplasie wurde mittels Evaluation der trochlearen Inklination, der Facettenasymmetrie und der trochlearen Tiefe ermittelt; eine Patella alta wurde durch den Insall-Salvati-Index und den Caton-Deschamps-Index evaluiert; der lateralisierte Kraftvektor wurde mittels Tuberositas-tibiae-Trochleagruben (TT-TG) Abstand gemessen. Ergebnisse: Verglichen mit den Kontrollen hatten die Luxationspatienten signifikant niedrigere Werte für alle drei Parameter der Trochleadysplasie (-32%, -32%, -44%) und signifikant höhere Werte für Patella alta (+14%, +13%) und TT-TG Abstand (+49 %) (alle p<0,001). Eine Trochleadysplasie wurde bei 112 Luxationspatienten (66%) gefunden, von denen 61 (36%) zusätzlich eine Patella alta und 15 (9%) einen ab normalen TT-TG-Wert hatten. Patella alta (15%) und abnormalen TT-TG-Abstand (1%) als alleinige Risikofaktoren waren selten. Nur 25 Luxationspatienten (15%) hatten keinen anatomischen Risikofaktor. Trochleadysplasie in Verbindung mit abnormalen TT- TG-Abstand oder Patella alta bewirkt eine 37- und 41-fache Risikoerhöhung. Schlussfolgerung: die meisten Luxationspatienten hatten anatomische Risikofaktoren, welche in ihrer Schwere und Konstellationen variieren.