Many words in German are complex in that they are built by a combination of two or more morphemes. Learning to read efficiently those complex words is a major step in becoming a skilled reader. While psycholinguistic research has provided much evidence suggesting that adults decompose morphologically complex words into their constituents, evidence for morphological processing in children is inconsistent and lacks a comprehensive account. The present dissertation investigates morphological processing from a developmental perspective. The aim of this work is to outline if, when and how children make use of constituent morphemes in complex word recognition in German. The dissertation provides comprehensive empirical evidence and a theoretical framework that advances our understanding of the underlying mechanisms and structures that are involved in learning to read complex words in German.
Um ein guter Leser zu werden, ist es essenziell morphologisch komplexe Wörter schnell und effizient verarbeiten zu können. Ergebnisse psycholinguistischer Forschung mit Erwachsenen hat wiederholt gezeigt, dass geübte Leser komplexe Wörter in ihre Konstituenten zerlegen. Eine umfassende Beschreibung morphologischer Verarbeitung bei Kindern steht allerdings aus. Daher habe ich in meiner Promotionsarbeit morphologische Verarbeitung aus der Entwicklungs- perspektive untersucht. Das zentrale Ziel war, zu beschreiben, ob, wann und wie Kinder Morpheme in der Worterkennung im Deutschen nutzen. Die Dissertation liefert umfassende empirische Evidenz und einen theoretischen Rahmen für das Verständnis der Mechanismen und Strukturen, die beim Leseerwerb komplexer Wörter im Deutschen involviert sind.