id,collection,dc.contributor.author,dc.contributor.contact,dc.contributor.firstReferee,dc.contributor.furtherReferee,dc.contributor.gender,dc.date.accepted,dc.date.accessioned,dc.date.available,dc.date.issued,dc.description.abstract[de],dc.description.abstract[en],dc.identifier.uri,dc.identifier.urn,dc.language,dc.rights.uri,dc.subject,dc.subject.ddc,dc.title,dc.title.translated[en],dc.type,dcterms.accessRights.dnb,dcterms.accessRights.openaire,dcterms.format[de],refubium.affiliation[de],refubium.mycore.derivateId,refubium.mycore.fudocsId "38e19416-eb6b-44a4-956d-da3423e0bb13","fub188/13","Ziebula, Friedrich-Immanuel","friedrich.z@gmx.de","N.N.","N.N.","m","2015-02-27","2018-06-07T15:20:59Z","2015-03-06T13:32:58.938Z","2015","Einleitung: Kurzschaftprothesen haben in der Hüftendoprothetik mit der Verwendung von minimalinvasiven Operationsverfahren an Bedeutung gewonnen. In der aktuellen Literatur wird kontrovers diskutiert, ob diese Implantate Vorteile bieten. Die vorliegende Arbeit klärt, ob eine Kurzschaftprothese (Fitmore, Zimmer, Warsaw, USA) Vorteile hinsichtlich frühfunktioneller Ergebnisse gegenüber einem konventionellen Geradschaft (CLS, Zimmer, Warsaw, USA) nach minimalinvasiver Implantation über einen anterolateralen Zugang hat. Methoden: 80 Patienten wurden prospektiv randomisiert zweiseitig verblindet der Implantation einer Hüft-Total-Endoprothese (Hüft-TEP) vom Typ Fitmore (Gruppe Kurzschaftprothese (KS), n=40) bzw. CLS (Kontrollgruppe = Standard Prothese (ST), n=40) unterzogen. Die Follow-up Untersuchung wurde sechs Wochen postoperativ durchgeführt. Die klinisch funktionellen Daten und die subjektive Bewertung der Lebensqualität wurden mit dem Harris Hip Score (HHS), dem Short Form 36-item health survey (SF-36) und dem Western Ontario and McMaster Universities OA Index (WOMAC) evaluiert. Ergebnisse: Präoperativ zeigten sich beide Gruppen bezüglich der Werte im HHS, SF-36 und im WOMAC vergleichbar. Sechs Wochen postoperativ erreichten die Patienten der Gruppe KS im HHS 83,4±12,4 Punkte (präoperativ vs. postoperativ p>0,0001). Patienten der Gruppe ST erreichten im HHS 84,75±13,9 Punkte (präoperativ vs. postoperativ p>0,0001). Der Gruppenvergleich KS vs. ST zeigte nach sechs Wochen keine signifikanten Unterschiede im HHS, SF-36 und WOMAC. Es konnten in beiden Patientenkollektiven keine Anzeichen für eine Lockerung oder Migration festgestellt werden. Schlussfolgerung: Anhand der vorliegenden Daten konnten äquivalente frühfunktionelle Ergebnisse nach der Implantation einer Kurz- und Geradschaftprothese unter Verwendung eines minimalinvasiven anterolateralen Zuganges nachgewiesen werden.","Introduction: Due to an increasing use of minimal invasive surgery (MIS) in total hip replacement (THR), short-stem prostheses have become more important. Possible advantages of the short femoral stems compared to standard straight stems are a controversial issue in current research. The purpose of this study is to analyze whether a certain type of short-stem prosthesis (Fitmore, Zimmer, Warsaw, USA) does have advantages in early functional results compared to a standard straight-stem prosthesis (CLS, Zimmer, Warsaw, USA) using minimally invasive implantation via an anterolateral approach. Methods: In a double-blind randomized controlled trial, 80 patients undergoing hip replacement were assigned into two groups using the two different stem models (Fitmore, short-stem group (KS), n=40) (CLS, control group = straight stem (ST), n=40). A follow-up was performed after six weeks evaluating clinical functional data and the subjective quality of life using the Harris Hip Score (HSS), the Short Form 36-item health survey (SF-36) and the Western Ontario and McMaster Universities OA Index (WOMAC). Results: Preoperatively, both groups showed comparable HHS, SF-36 and WOMAC. Analysis of data from the six- week follow-up revealed comparable improvements in both groups regarding functionality as measured by HHS (KS group 83,4±12,4 points, preoperatively vs. postoperatively p>0,0001) (ST group showed 84,75±13,9 points, preoperatively vs. postoperatively p>0,0001). However, comparison of the groups KS vs. ST did not show significant differences in the HHS, SF-36 and WOMAC. There were no signs of migration and prosthesis loosening in either group. Conclusion: Our data shows comparable early functional results for short- and straight-stem prostheses using a minimally invasive anterolateral approach.","https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/942||http://dx.doi.org/10.17169/refubium-5144","urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000098231-1","ger","http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen","short stem||straight stem||MIS||total hip replacement","600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit","Vergleich der frühfunktionellen Ergebnisse nach minimalinvasiver Implantation von Fitmore®- und CLS®-Schäften über einen anterolateralen Zugang","Comparison of early functional results of short- and straight-stem prostheses using a minimally invasive anterolateral approach","Dissertation","free","open access","Text","Charité - Universitätsmedizin Berlin","FUDISS_derivate_000000016320","FUDISS_thesis_000000098231"