id,collection,dc.contributor.author,dc.contributor.firstReferee,dc.contributor.furtherReferee,dc.contributor.gender,dc.date.accepted,dc.date.accessioned,dc.date.available,dc.date.issued,dc.description.abstract[de],dc.format.extent,dc.identifier.uri,dc.identifier.urn,dc.language,dc.rights.uri,dc.subject,dc.subject.ddc,dc.title,dc.title.translated[de],dc.type,dcterms.accessRights.dnb,dcterms.accessRights.openaire,dcterms.format[de],refubium.affiliation[de],refubium.mycore.derivateId,refubium.mycore.fudocsId "fb2506ac-c66a-46b4-9a25-88eeb7a7c7cc","fub188/13","Maxeiner, Andreas","N.N.","N.N.","m","2014-09-12","2018-06-07T21:40:36Z","2014-08-21T09:10:01.507Z","2014","Objective: To evaluate multiparametric Magnetic Resonance Imaging (MP-MRI), including proton magnetic resonance spectroscopy (1H-MRS), diffusion-weighted MRI (DW-MRI), and dynamic-contrast enhanced MRI (DCE-MRI) for the detection of prostate cancer (PCa), and in prostate biopsy and risk estimation of PCa recurrence called biochemical recurrence (BCR). Material and Methods: Institutional review board approval and informed consent were obtained in all studies. In the first study ex vivo intact-tissue spectroscopy at 14 T was used to estimate the risk of PCa recurrence after prostate surgery from 48 individual patients. Further in the second study MRI-guided prostate biopsy was performed on 54 patients and diagnostic parameters were calculated for all combinations of T2-weighted imaging with MP-MRI. The third study compared detection rates for PCa from 32 patients with indication for a systematic re- biopsy. These patients underwent 3 T MP-MRI without endorectal coil and subsequent targeted biopsies were performed in MRI/Ultrasound (US) fusion mode followed by a systematic standard transrectal ultrasound (TRUS) guided biopsy. Results: In the first study principal component analysis (PCA) was performed on all spectral regions from cases of clinical stage-matched groups with and without recurrence and four pathology-related principal components were identified. Canonical analysis defined metabolomic profiles as the canonical score that could differentiate the BCR from non-BCR with statistical significance. By applying the coefficients from PCA and canonical analysis to the pathologicalstage-matched groups, recurrence was predicted with an accuracy of 78 %. In the second study, in 54 consecutive patients biopsy was performed in 178 lesions; 53 were positive for prostate cancer. Detection rates and test negative results, respectively, were as follows: T2-weighted imaging, 70 % and 50 %; T2-weighted imaging and 1H-MRS, 81 % and 32 %; T2-weighted imaging and DCE-MRI, 83 % and 29 %; T2-weighted imaging and DWI, 85 % and 30 %; T2-weighted imaging, 1H-MRS, and DCE-MRI, 91 % and 13 %; T2-weighted imaging, 1H-MRS, and DWI, 94 % and 15 %; T2-weighted imaging, DWI, and DCE-MRI, 94 % and 13 %; T2-weighted imaging, 1H-MRS, DWI, and DCE-MRI, 100 % and 0 %. In the third study, the proportional portion of histologically confirmed cancers in the study group (n = 32) of the MRI/US fusion biopsy (11/12; 34.4 %) was in comparison to the TRUS guided systematic biopsy (6/12; 18.8 %) significantly higher (p = 0.01). Conclusion: MP-MRI showed its substantial contribution to the detection of prostate cancer, the improvement of prostate biopsy and its potential to predict PCa biochemical recurrence. With further studies, this may greatly contribute to the future design of clinical strategy for personalized treatment of PCa patients.||Fragestellung: Evaluation der Anwendung der multiparametrischen (MP-) Magnet Resonanz Tomographie (MRT) im Rahmen der Prostata Biopsie (PB) bei Prostata Karzinom (PCa) Verdacht, MRT gestützt und MRT Ultraschall (US) fusioniert und im Rahmen der Beurteilung des biochemischen Reziviv (BCR) Risikos nach Prostatektomie. Die MP-MRT beinhaltet über die T2-gewichtete MRT (T2w-MRT) hinaus, die Protonen Magnet Resonanz Spektroskopie (1HMRS), die Diffusions gewichtete (DW-) MRT und die dynamische Kontrastmittel verstärkte (DCE-) MRT. Material und Methoden: Die erste Studie untersuchte retrospektiv das PCa BCR Risiko nach Prostatektomie mittels high resolution magic angle spinning (HRMAS) 1H-MRS bei 14 T von 48 unterschiedlichen Patienten. In der zweiten Studie wurde in 54 aufeinanderfolgenden Patienten eine MRT gestützte PB basierend auf MP-MRT Kriterien durchgeführt und die Treffergenauigkeit der MP- MRT ermittelt. Die dritte Studie verglich in 32 aufeinander folgenden Patienten die Detektionsraten für PCa in der MRT/US fusionierten Biopsie und der konventionellen systematischen transrektal (TR) US gestützten Biopsie. In dieser dritten Studie erhielten alle Patienten zuvor eine 3 T MP-MRT Untersuchung zur Lokalisation suspekter Läsionen, welche zunächst MRT/US fusioniert und abschließend konventionell TRUS gestützt gestanzt wurden. Ergebnisse: In der ersten Studie, unter Anwendung der Hauptkomponenten Analyse (HKA) auf die identifizierten 27 Haupt-Spektren in den Gruppen mit identisch klinischem Tumorstadium mit und ohne PCa Rezidiv konnten 4 Hauptkomponenten definiert werden, die in Zusammenhang mit einem Rezidiv gebracht werden konnten. Die mittels HKA und weiterführender kanonischer Diskriminanten Analyse gewonnenen Koeffizienten mit identisch klinischem Tumorstadium wurden schließlich als Prädiktoren auf die Gruppe mit identisch pathologischem Tumorstadium angewandt und es gelang ein biochemisches PCa Rezidiv mit einer Genauigkeit von 78 % in dieser Gruppe vorauszusagen. In der zweiten Studie wurden 54 aufeinanderfolgende Patienten in 178 Läsionen biopsiert, wovon 53 Stanzzylinder ein PCa enthielten. Detektionsraten bzw. falsch negative Testergebnisse waren wie folgt: T2w-MRT, 70 % und 50 %; T2w-MRT und 1H-MRS, 81 % und 32 %; T2w-MRT und DCE-MRT, 83 % und 29 %; T2w-MRT und DW-MRT, 85 % und 30 %; T2w-MRT, 1H-MRS, und DCE-MRT, 91 % und 13 %; T2w-MRT, 1H-MRS und DW-MRT, 94 % und 15 %; T2w-MRT, DW-MRT und DCE-MRT, 94 % und 13 %; T2w-MRT, 1H-MRS, DW-MRT und DCE-MRT, 100 % und 0 %. In der dritten Studie zeigte sich der proportionale Anteil an histologisch bestätigten Karzinomen in der MRT/US fusionierten Biopsie Gruppe (n = 32) (11/12; 34,4 %) signifikant höher (p = 0.01) als in der konventionellen TRUS gestützten Biopsie (6/12; 18.8 %). Schlussfolgerung: Zusammenfassend konnte in allen Studien ein signifikanter Informationsgewinn unter Hinzunahme der MP-MRT bzw. das Potential ein biochemisches Rezidiv vorauszusagen aufgezeigt werden.","51","https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/8267||http://dx.doi.org/10.17169/refubium-12466","urn:nbn:de:kobv:188-fudissthesis000000097042-4","eng","http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen","prostate cancer||prostate cancer imaging||multi-parametric magnetic resonance imaging","600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit","Evaluation of multi-parametric Magnetic Resonance Imaging for the detection of prostate cancer","Evaluation der multi-parametrischen Magnet Resonanz Tomographie zur Detektion des Prostata Karzinoms","Dissertation","free","open access","Text","Charité - Universitätsmedizin Berlin","FUDISS_derivate_000000015449","FUDISS_thesis_000000097042"