id,collection,dc.contributor.author,dc.contributor.firstReferee,dc.contributor.furtherReferee,dc.contributor.gender,dc.date.accepted,dc.date.accessioned,dc.date.available,dc.date.embargoEnd,dc.date.issued,dc.description,dc.description.abstract[de],dc.description.abstract[en],dc.identifier.uri,dc.identifier.urn,dc.language,dc.rights.uri,dc.subject.ddc,dc.subject[en],dc.title,dc.title.translated[en],dc.type,dcterms.accessRights.dnb,dcterms.accessRights.openaire,dcterms.format,refubium.affiliation,refubium.mycore.derivateId,refubium.mycore.fudocsId,refubium.mycore.transfer "c412795c-ac6f-4d12-bf9a-a1cad96209db","fub188/13","Majdani Shabestari, Omid","Professor Dr. med. Ulrich Gross","Professor Dr. Helmut Maxeiner","unknown","2002-12-13","2020-11-23T14:03:51Z","2020-11-23T14:03:51Z","2002-12-05","2002","Inhaltsverzeichnis 1\. Einleitung 1 2\. Material und Methode 28 3\. Ergebnisse 49 4\. Diskussion 86 5\. Zusammenfassung 96 6\. Literaturverzeichnis 8 7\. Abkürzungen 104 8\. Formeln 105 9\. Abbildungen 107 10\. Tabellen 109 11\. Danksagung 111 12\. Lebenslauf 112","Einleitung: Die Frage, ob das trabekuläre Knochen im Implantatlager der Hüft- und Knie-Prothesen eine geordnete Struktur aufweist, also anisotrop ist, ist noch nicht endgültig geklärt. Wir untersuchten morphometrisch die Orientierung der Trabeklen in den Implantatlagern von Hüft- und Knieprothesen nach Amputation oder Sectio mit einem Computer Assisted Disign (CAD) Programm. Matrial und Methode: Untersucht wurden 9 verschiedene implantathaltige Knochen. Es wurden 46 Sägeschnitte angefertigt und nach van Kossa gefärbt. Gleichgroße Abschnitte aus dem Bereich des ventralen, medialen, lateralen und dorsalen Bereich der histologischen Schnitte wurden ausgewertet. Morphometrisch wurde die Fläche, die vom trabekulären Knochen eingenommen wurde, als ein Maß für vorhanden Knochenmenge gemessen. Die mikroskopischen Blider dieser Regionen wurden in einem CAD-Programm übertragen. Der Winkel, den die Trabekel zu der Oberfläche der Prothese bilden, wurde bestimmt. Die Richtung der Trabekel wurde eingeteilt in parallel, schräg oder senkrecht zu der Prothesenoberfläche. Ergebnis: Die Trabekel, die schräg zu der Oberfläche der Prothese verliefen, waren signifikant häufiger vertreten als die parall zu der Prothese verlaufenden Trabekeln. Die eher senkrecht zu der Prothesenoberfläche verlaufenden Trabekle waren weniger häufig vertreten. Die Merkmale Liegezeit der Prothese, das Geschlecht der Patienten und die Belastung der Prothese hatten einen signifikanten Einfluß auf die Orientierung der Trabekel. Die Körperseite der Implantation und das Zementieren der Prothesen hatte dagegen keinen signifikant meßbaren Einfluß auf die Orientierung der Trabekel.","Preface: The lifespan of the knee and hip endoprosthesis is about 10 to 17 years. For an improvement of the treatment with the endoprosthesis we need to develop a better understanding of the events in the bone-implant-interface. For this reason we analyzed the architecture of the trabecula in the surrounding of the Implants. The question of the anisotropy of the trabecular bone in the surrounding of the hip and knee total prosthesis is not solved yet. The orientation of the trabecula in the surrounding of implants was measured, using a morphometer and a Computer Assisted Design (CAD) Program. Material and methods: 9 different implanted bones were sawed after bioptic explantation or by the autopsy. 46 slides were performed and stained with the ?van Kossa? technique. The same size of the region in the ventral, medial, lateral and dorsal area of microscopic slides were measured. The morphometer was used to obtain the area of trabecular bone on the slide as a parameter of the existing bone quantity. The microscopic images of this regions were exported to a CAD program. The angle between every trabecula and the surface of the implant was determined. The orientation of the trabecula was shared in 3 groups: parallel, oblique or rectangular orientation of the trabecula to the implant. Results: The incidence of the oblique to the surface of the implant lying trabecula was greater than the parallel running trabecula. The rectangular to the implant running trabecula build the smallest group. The distinguishing marks with a significant influence on the orientation of the trabecula were duration of using the implant and loading of the implant. The body side of implantation, and whether cement was used or not, did not have a significant influence. Discussion: In our study the trabecular bone in the area around the implants was anisotrop. The majority of the trabecula had an oblique orientation. We think, that this architecture is the result of the adaptation process of the bone due to implantation.","https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/12141.2||http://dx.doi.org/10.17169/refubium-16339.2","urn:nbn:de:kobv:188-refubium-12141.2-2","ger","http://www.fu-berlin.de/sites/refubium/rechtliches/Nutzungsbedingungen","600 Technik, Medizin, angewandte Wissenschaften::610 Medizin und Gesundheit::610 Medizin und Gesundheit","Trabecular Orientation||Hip Total Endoprostehsis||Knee Total Endoprosthesis||Biomechanics||Structure of bone||isotrop||anisotrop","Zur Struktur des knöchernen Implantatlagers nach Morphometrie bioptischer undautoptischer Fälle","The structure of the implant bed evaluated by morphometric measurements ofbiopsy and autopsy cases.","Dissertation","free","open access","Text","Charité - Universitätsmedizin Berlin","FUDISS_derivate_000000000792","FUDISS_thesis_000000000792","http://www.diss.fu-berlin.de/2002/271/"